Prevence cukrovky 2. typu

Autor:
MUDr. Alena Adamíková, Ph.D.

Pracoviště: Krajské nemocnice T. Bati, Zlín

Vloženo: 27. 7. 2017


Ve většině případů je možné vývoji cukrovky 2. typu zabránit, i když máte rizikové faktory pro vývoj diabetu anebo prediabetes. Je však potřeba začít co nejdříve. Určitě vám rád pomůže váš ošetřující praktický lékař.

Co je třeba zahrnout do plánu prevence?

1. Snížení nadváhy

Přítomnost nadváhy (BMI nad 25), či obezity (BMI nad 30) zvyšuje riziko vývoje diabetes mellitus 2. typu, kroky ke snížení hmotnosti jsou nezbytné. Pokud snížíte hmotnost o 5-10 %, můžete již rovněž přispět ke snížení rizika vývoje diabetu. Můžete začít tím, že si zmenšíte porce jídla a přidáte pohyb.

2. Zdravá strava

Volba správného složení stravy je bezpochyby velmi důležitá. Je třeba omezit tuky a cukry. Do stravy zařazovat více luštěnin, zeleniny, spíše bílé maso, nízkotučné mléčné produkty. Existuje řada kuchařek, které se věnují zdravé stravě. Úkolem je snažit se přes den o menší, vyvážené porce jídla. Tím se lépe udržují hodnoty glykemie v cílových rozmezích. (další doporučené odkazy z naší Encyklopedie: Stravovací návyky , Stravovací návyky 2, Dieta)

3. Fyzická zátěž

Cvičení je rovněž důležitou pomocí při prevenci diabetu i během onemocnění. Vede ke snížení hmotnosti a zlepšení citlivosti na inzulin. Cvičení zlepšuje funkci kardiovaskulárního systému, spánek i celkovou náladu. Pokud s cvičením začínáte, je vhodné mít tréninkový plán. Cílem by mělo být 30 minut aerobního cvičení několik dní v týdnu. Pokud nezvládnete 30 minut v jednom kuse, je možné rozdělit cvičení během dne po 10 minutách. Pokud dosáhnete cíle 30 minut aerobní aktivity, přidejte mírný silový trénink ke zlepšení funkce svalstva v délce 20-30 minut 2-3x týdně. O cvičení informujte svého ošetřujícího lékaře.

Změna životního stylu je bezpochyby základem prevence vzniku diabetu i progrese prediabetu.