Množství sachardů v jídle

Autoři:
MUDr. Hana Krejčí, Ph.D., MUDr. Kateřina Anderlová, Ph.D.

Pracoviště: Interní ambulance porodnice „U Apolináře“ VFN a 1. LF UK v Praze


Příjem sacharidů by neměl překročit 200 g za den, při dostatečném příjmu kvalitních bílkovin, tuků a zeleniny však stačí i méně. K přepočtům použijte hodnoty z tabulky a jednu z uvedených možností přepočtu. U potravin, které vařením významně zvětšují objem (rýže, těstoviny, luštěniny, jáhly, pohanka atd.), uvádíme z praktických důvodů obsah sacharidů po uvaření. Pro výpočet obsahu sacharidů u obilovin a luštěnin v nevařeném suchém stavu použijte údaj z obalu potraviny.

  1. Jak spočítat množství sacharidů v potravině/příloze?
    Hodnoty ve sloupci A (a také na obale potravin) udávají, kolik je gramů sacharidů ve 100 g dané potraviny.
    Např. chci zjistit, kolik gramů sacharidů je ve 130 g rýže. Výpočet: hodnota pro rýži ve sloupci A / 100 x váha rýže (28/100 x 130 = 36). Výsledek: 130 g vařené rýže obsahuje 36 g sacharidů.
    Pro výpočet obsahu sacharidů v porci nevařené suché rýže použijte údaj pro obsah sacharidů ve 100 g uvedený na obalu rýže.
  2. Jak spočítat vhodnou porci potraviny/přílohy?
    Hodnoty ve sloupci B udávají váhu potraviny, která obsahuje 10 g sacharidů.
    Např. chci zjistit, jak velkou porci přílohy si můžu dát, aby měla 30 g sacharidů. Výpočet: 3x hodnota ve sloupci B. Výsledek: 30 g sacharidů je obsaženo ve 150 g brambor (3x50), 60 g chleba (3x20), 108 g vařené bílé rýže (3x36), 120 g vařených těstovin (3x40), 159 g vařeného bulguru (3x53) atd.