Cukrovka a dna

Autor:
Mgr. Beáta Bohnerová

Pracoviště: ambulantní nutriční terapeutka ve společnosti ResTrial, Praha, diabetologie

Vloženo: 4. 6. 2018


Ačkoliv se může zdát, že dietní léčba diabetu a dny je absolutně rozdílná, opak je pravdou. Tato onemocnění vznikají na podkladně nadváhy či obezity, a proto je důležité omezit především tučné maso, sekundárně zpracované maso, bílé pečivo a alkohol.

Co je to Dna?

Dna je onemocnění kloubů, které vzniká v důsledku zvýšené kyseliny močové v krvi.  Její množství v těle je dáno příjmem purinů z potravy, ale také vlastní produkcí. Pokud dojde k překročení hranice rozpustnosti kyseliny močové v tělních tekutinách nad určitý limit, tak začne krystalizovat. Tyto krystalky se ukládají v kloubech, šlachách a okolních tkáních.  Dna vzniká nejčastěji u mužů mezi 40. a 50. rokem života. Příčina vzniku dny, kromě obezity a vysoké hladiny kyseliny močové, může také být častá změna teploty či dlouhodobá traumatizace kloubu.

V minulých letech se doporučovalo, pro vysoký obsah purinů, vyřadit ze stravy zdravé potraviny jako chřest, hrášek, růžičkovou kapustu, červenou řepu, luštěniny a houby. Výzkum publikovaný v roce 2012 ale neprokázal žádnou souvislost mezi příjmem těchto potravin a rizikem vzniku dny. Může to být proto, že prospěšné látky (např. vláknina) v těchto potravinách mohou kompenzovat vyšší obsah purinů. Ten je v těchto nízkokalorických a zdraví prospěšných potravinách mnohem nižší než v tučném mase, uzeninách a alkoholu.

Dietní doporučení při onemocnění diabetem a dnou:

  • Jezte pravidelně 3-6 x denně – svačiny zařazujte, pokud máte mezi hlavními jídly velký hlad a poté konzumujete velké porce. Svačiny jsou také vhodné pro jedince, kteří vstávají brzo do práce či mají pracovní podmínky náročnější.
  • Snídejte půl hodiny od probuzení, večeřte 2 hodiny před spaním.
  • Vyřaďte bílé pečivo – rohlíky, housky a veky. Vhodnější je žitný, žitno-pšeničný a celozrnný chléb, grahamové pečivo a knäckebroty.
  • Jezte dostatečné množství zeleniny a ovoce. Minimální příjem by měl být 500 g za den – 400 g zeleniny a 100 g ovoce.
  • Omezte tuky živočišného původu (tučné maso, sádlo, máslo, plnotučné mléčné výrobky a sýry), preferujte rostlinné tuky (olivový olej, avokádo, nesolené a nepražené ořechy).
  • Omezte porce příloh u hlavních jídel – talíř si rozložte na třetiny, z čehož 1/3 bude obsahovat sacharidovou přílohu (brambory, luštěniny, rýži, těstoviny atd.), na 1/3 talíře dejte zdroj bílkovin (maso, vejce, mléčné výrobky) a zbytek talíře doplňte zeleninou jakékoliv tepelné úpravy kromě smažení.
  • Maso (drůbeží, hovězí libové, vepřové libové) zařazujte 1x denně, asi 90 g před kuchyňskou úpravou. Vyřaďte vnitřnosti a masa mláďat kvůli vysokému obsahu purinů.
  • Bílkoviny doplňte z jiných zdrojů – polotučné mléko a mléčné výrobky, vejce, ryby, Tofu, Šmakoun a Robi.
  • Mléko vybírejte s obsahem 1,5 % tuku, jogurty neslazené 3-4% tuku, nízkotučný či polotučný tvaroh, nízkotučné kefírové mléko.
  • Vyřaďte veškeré uzeniny – salámy, párky (včetně „dietních“), klobásy a paštiky. Ke konzumaci je naopak vhodná šunka nejvyšší jakosti.
  • Vyřaďte masové vývary a extrakty. Používejte čerstvé bylinky a koření s nízkým obsahem soli.
  • Potraviny s vyšším obsahem purinů (maso, vnitřnosti a luštěniny) předvařte ve větším množství vody. Puriny se vyvaří do vody a tím se zmenší jejich množství na porci.
  • Vhodná tepelná úprava je příprava na páře, vaření, dušení, pečení, grilovaní na sucho. Smažením ztrojnásobíte kalorickou hodnotu pokrmu.
  • Vyvarujte se sladkostem – místo mléčné čokolády si dejte hořkou čokoládu, místo kalorických sušenek si dopřejte kvalitní sušenky bez náplně a polevy. Místo čokoládového máslového dortu tvarohový dort s ovocem.
  • Dodržujte pitný režim – 2–2,5 l čisté vody denně. Lze také pít slabé čaje a vodu s citronem. Nejsou vhodné ovocné džusy, sirupy a limonády.
  • Vyřaďte alkohol – zvyšuje riziko dnového záchvatu. Maximální možné povolené množství je 125 ml bílého suchého vína či 300 ml 10st. piva. Tvrdý alkohol je lepší vyřadit úplně.
  • Kávu lze zařadit až 5 šálků denně. Vyvarujte se kávám typu 3v1 apod (obsahují cukr a sušené mléko).
  • Přestaňte kouřit.
Věnujte se, pro Vás vhodné, pohybové aktivitě každý den.