Předchozí článek

Quinoa s trhaným lososem

Autor:
Mgr. Beáta Bohnerová

Pracoviště: ambulantní nutriční terapeutka ve společnosti ResTrial, Praha, diabetologie

Vloženo: 5. 12. 2018


Suroviny na 4 porce:

480g losos čerstvý bez kůže
480 g quinoa vařená (180 g surová)
350 g mražená zeleninová směs (mrkev, kukuřice, hrášek)
20g máslo
sůl

pepř

Postup:

Quinou několikrát propláchneme v sítu pod tekou vodou. Do hrnce dáme na 1 díl quinoi 2,5 díly vody. Následně vaříme asi 20 minut. Před koncem vaření přidáme ke quinoe směs mražené zeleniny a krátce dovaříme. Slijeme přebytečnou vodu, přidáme máslo, sůl a pepř. Směs trochu promačkáme šťouchadlem na brambory, aby se promíchaly chutě.

Lososa očistíme a celý steak dáme vařit na páru. Hotovou rybu natrháme vidličkou na malé kousky. Vmícháme do připravené směsi quinoi a zeleniny.

Tabulka nutričních hodnot:

Energetická hodnota

Energie (kJ)

Sacharidy (g)

Tuky (g)

Bílkoviny (g)

Vláknina (g)

1 porce

2008

33

23

31

7

QUINOA

Neboli Merlík čilský je rostlina z čeledi laskavcovitých, která se řadí mezi pseudoobiloviny. Tato potravina přirozeně neobsahuje lepek. Proto je vhodná např. pro lidi trpící celiakií.

Nutriční hodnoty

Vařená quinoa se skládá ze 71,6% vody. Dále obsahuje 21,3 % sacharidů z toho 83 % tvoří škrob, 13% vláknina a 4% maltóza, galaktóza a ribóza. Dále obsahuje 4,4 % bílkovin a 2 % tuků.

Quinoa je považován za "kompletní" zdroj bílkovin, což znamená, že poskytuje všechny esenciální aminokyseliny. V suché hmotnosti poskytuje 16 % bílkovin, to je více než obsahuje většina obilných zrn, jako je ječmen, rýže a kukuřice.

Quinoa má poměrně nízké skóre glykemického indexu - 53, to znamená, že její konzumace by neměla způsobit rychlé zvýšení hladiny cukru v krvi.

Quinoa je dobrým zdrojem antioxidantů a minerálů, poskytuje více hořčíku, železa, vlákniny a zinku než mnoho běžných zrn. Dále obsahuje mangan, fosfor, měď a kyselinu listovou.

POZOR! Obsahuje saponin, rostlinný glykosid, který chrání rostlinu před hmyzem a jinými hrozbami. Saponin má hořkou chuť a považuje se za toxickou látku. Před vařením se ho zbavíme namáčením a propíráním.

Předchozí článek