Poradna

vyrážka u cukrovky

Ptá se: Sylvie Žváková

Dotaz

Dobrý den, manžel trpí od 18 let cukrovkou, teď se mu objevily drobné červené vyrážky na lytkach, stehne i na hyzdich. Nevím, zda to může nějak souviset s cukrovkou. Na hyzdich má i tak 2 cm rýhy jako po skrabnuti, také rudé červené, co s tím. Děkuji moc za radu.

Odpověď

Milá Sylvie, na takovou otázku nedovedu dobře odpovědět a asi málo kdo by uměl. Manžel by měl určitě navštívit dermatologa, který by to mnohem lépe mohl posoudit, zvláště když by tu vyrážku viděl na vlastní oči.

To, co popisujete, rozhodně není nijak typické pro diabetes. Mohlo by se jednat o výsev drobných afekcí akné, což jsou záněty kolem vlasových folikulů a je to častější při špatně vyrovnaném diabetu. Ty rýhy mohou skutečně být po škrábnutích, pokud ta vyrážka svědí a manžel se škrábe.

Nejpravděpodobnější je ale vyrážka po nějakém léku či složce potravy, případně pracím prostředku. Promyslel bych, zda manžel nedostal nějaký nové lék. Vyrážka ale může vzniknout i po léku, který již užívá dlouho.

Další možnost by mohla představovat také nějaká kvasinková infekce. Ta se ale u diabetiků vyskytuje nejvíce v místech kožních záhybů a zapaření, např. pod hýžděmi, mezi stehny apod. Na lýtku je to vzácné.

(odpovídá Prof. MUDr. František Saudek, DrSc., Klinika diabetologie, IKEM, Praha)

Další dotazy z kategorie "Cukrovka a komplikace"

  • Dotaz

    Dobrý den, náš čtyřletý syn diabetik trpí již týden průjmem, ze začátku i zvracel. Způsoben bude asi nějakou střevní chřipkou. U ostatních členů rodiny proběhla nemoc také, ale trvala jen 2 dny. Průjem u syna se nám nedaří zastavit. Glykémie má velmi nízké. Pořád dodáváme cukr. Je nějaká rada, jak urychlit proces uzdravení u diabetika? Nemůže léčbu prodlužovat dodávaný cukr? Děkuji za radu. Zdeňka

    Odpověď

    Milá Zdeňko, na váš dotaz není vhodné odpovídat po internetu. Vašeho syna určitě musí co nejdříve vyšetřit odborný pediatr. Já vám mohu poskytnout jen obecné ponaučení. Průjmovitá onemocnění trvající několik dní u malých dětí je nutné brát vážně. Rychle se může rozvinout dehydratace (nedostatek vody v těle) a i u nediabetiků ketóza. U dětí s diabetem je situace vážnější. Dávku inzulinu je sice možné při nízkém příjmu sacharidů lehce snížit, ale inzulin v žádném případě není možné vysadit, ani když dítě vůbec nejí. Rychle by se rozvinula ketoacidóza způsobená hladověním. Proto trvá-li průjem déle, více než ty 4 dny, je často nutná hospitalizace. Glukóza se pak podává do žíly v infúzi.

    Pokud je průjem způsoben bakteriemi, je u zdravého dospělého či staršího dítěte vhodná přísná dieta, eventuálně přechodně omezení na hořký čaj či dostatek jiných nesladkých tekutin. Bakterie jsou živy z potravy člověka a sacharidy mohou podporovat jejich množení. To ale u vašeho dítěte vzhledem k diabetu není možné.

    Přechodně se zvláště při zvracení osvědčují malé opakované dávky studené normální Koka-koly, která dětem chutná a zajišťuje při pravidelném měření glykémií přísun sacharidů, aby nedošlo k hypoglykémii. Také se podává např. živočišné uhlí, na které se váží bakteriální toxiny. Trvají-li problémy déle, je vhodné provést kultivaci ze stolice a léčit případnou infekci.

    Pokud tedy průjmy zatím neustaly, doporučuji toto:

    Kontaktujte odborného pediatra či pohotovost v dětské nemocnici.

    Nepřerušujte léčbu inzulínem, zajistěte ale přísun sacharidů, aby nedocházelo k hypoglykémiím.

    Zajistěte dostatečný příjem tekutin, aby se nahradily ztráty stolicí, zvláště při současných vedrech.

    (odpovídá Prof. MUDr. František Saudek, DrSc., Klinika diabetologie, IKEM, Praha)

    Detail dotazu
  • Dotaz

    dobry den, trápí mě pálivá bolest na nártu, jsem cukrovkář stabilizovany léky, může to byt neuropatie?

    Odpověď

    Dobrý den,
    pálivá bolest na nártu může být způsobena neuropatií, ale může mít i jinou příčinu, je vhodné vyšetření v podiatrické ambulanci (ambulance věnující se léčbě a prevenci syndromu diabetické nohy)
    Jejich seznam je zde.

    (odpovídá as. MUDr. Pavlína Piťhová, Ph.D., Interní klinika UK 2.LF a FN v Motole)

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Mám po vyléčení z těžkého úrazu neuropatii, chodím jen o fr.holích, měním lékaře, cévní mi řekne, že mi to jen udržují a neléčí. Léčení = ale jak a kde? Neurolog řekne, že jde o těžkou neuropatii, natéká i hlavně levá DK, ortoped řekne, že to není jeho obor, chodím na masáže lymfa, chodím na procházky, docházky se zkracují. Nohy bolí, až brní.

    Odpověď

    Dobrý den. Ve svém dotazu neuvádíte, zda máte diabetes a zda tedy vaše obtíže mimo úrazu mohou souviset také s tím. Při úrazu mohlo dojít k poškození nervů, takže nemusí být zachována správná citlivost a pohyblivost. Noha nemusí mít správné postavení a rovněž nesprávný tlak na klouby může vyvolávat bolesti.

    Otoky mohou být vyvolány více příčinami, mezi nimi je diabetes až na posledním místě, pokud nemáte současně závažné onemocnění ledvin. Je nutné vyloučit žilní onemocnění, které by mohlo jít zlepšit. Může jít také o poruchu odtoku lymfy, masáže jsou na to jistě dobré. Váš internista by vám mohl poradit, zda je k tomu vhodné užívat léky na odvodnění (diuretika) a používat speciální punčochy či obvazy.

    Jen zcela obecně proti vámi udávaným bolestem doporučuji některá analgetika, která nejsou škodlivá při delším užívání, např. Lyrica či Gabapentin. Neurolog někdy doporučuje kůru vitamíny, např. Neuromultivit. Jinak je vhodná rehabilitace, snaha udržed pohyblivost a nošení vhodné obuvi.

    (odpovídá Prof. MUDr. František Saudek, DrSc., Klinika diabetologie, IKEM, Praha)

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den - cukrovku mám už od roku 1992 a až v posledním období se mi na klenbě nohy začaly objevovat takové pupínky, které mají průhlednou hlavičku a přechází ve strupy. Někdy je mám i na prstech nohy, prý jsou to potničky, věřil bych tomu, kdyby mě občas nechytla křeč do klenby nohy. Zůstávají mi po nich dírky, že vidím i dovnitř. Zatím to vždy spravila náplast. Namůže to náhodou být příprava na diabetickou nohu? Děkuji Miroslav.

    Odpověď

    Milý Miroslave, nevím přesně, co si mám představit na ploskách nohy u diabetika pod pojmeme "potničky" a mnohem spíše mě napadá slovo "plíseň". Tu by měl rozpoznat jak specializovaný podiatr tak dermatolog. Plíseň se dá léčit, ale trvá to poměrně dlouho. Jsou k tomu vhodné různé místní léky, někdy i tablety. Důležité je nohy větrat, mít vhodné a vzdušné boty a kvalitní silnější bavlněné či vlněné ponožky. Často ale bývá nutné staré boty vyhodit.

    Může jít také o otlaky z nevhodných bot. Protože to může mít u diabetika závažné následky, doporučuji vám, abyste vyhledal podiatrického specialistu při diabetologické ordinaci.

    (odpovídá Prof. MUDr. František Saudek, DrSc., Klinika diabetologie, IKEM, Praha)

    Detail dotazu
Zobrazit všechny dotazy z kategorie "Cukrovka a komplikace"

Napsat dotaz

Uveďte prosím co nejjednodušeji několika slovy, případně upravujeme redakčně

Na stránkách se zobrazí pouze Vaše jméno, nikoliv příjmení

bude přístupný pouze redakci

Pro případ upřesnění dotazu

Týká se osoby, jejíž problém je řešen

Zveřejňujeme pouze dotazy srozumitelné, dotazy opakované a podobné neuvádíme. Zadáním dotazu souhlasíte s Pravidly poradny a zpracováním osobních údajů.

Pravidla poradny

Dříve, než položíte svůj dotaz, vyhledejte si, prosím, zda ten samý nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Návod "Jak na to" naleznete v sekci Vyhledávání v dotazech. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejňovány, stejně jako odpověď na ně. Neuvádějte, prosím, celé své jméno. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky působí pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!