Poradna

Doporučení a pravidla poradny: Dříve než nám zašlete svůj dotaz, vyhledejte si prosím, zda stejný nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Doporučujeme vepsat do obdélníčku "Hledat v poradně" klíčová slova týkající se vašeho dotazu a prohlédnout si starší odpovědi na stejné či podobné téma. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejněny stejně jako odpověď na ně. V odpovědi uvedeme pouze vaše křestní jméno, rok narození, tělesnou hmotnost a výšku, jelikož tyto parametry s odpovědí většinou souvisí. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky slouží pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!

zvýšení hodnoty cukru po fyzické aktivitě

Datum vložení dotazu: 23.11.2022

Ptá se: Irena

Dotaz

Dobrý den. Jsem diabetik 2.typu, beru 2x denně Stadamet 850. Vážím 102 kg. Dnes jsem šla na procházku 8.4 km po silnici a po příchodu jsem si změřila hodnoty cukru měla jsem hodnotu 7,6 a před vycházku 5.6., půl hod po vycházce 6.8. Mám chodit méně? Snažím se více chodit, chtěla bych zvládnou až 25km, ale nevím, co na to cukr.
věk: 66 let výška: 164 cm váha: 102 kg

Odpověď

Hodnoty glykémie po zátěži většinou klesají, ale není tomu tak vždy. Výsledná glykémie (tedy cukr po pohybu a následující cca 2 hodiny) je ovlivňována:

1. Druhem pohybu: na spalování tuků a také "cukrů" je ideální vytrvalý pohyb bez přestávek (rychlá chůze, pomalý běh, kolo) po dobu alespoň 60minut.

Jiné sporty (kde dochází k tzv. anaerobní aktivitě) například posilování, tenis, box, volejbal apod. vedou naopak ke zvýšení glykémie.

2. Trénovaností sportujícího jedince. Čím méně je člověk trénovaný, tím větší stres a námahu to pro tělo znamená, což může způsobit zvýšení glykémie.

Je možné, že ve Vašem případě pokud se hýbat teprve začínáte, je to pro tělo právě ten stres a nedochází ještě ke snížení glykémie.

Pokud se budete hýbat pravidelně, uvidíte, že se to zlepší. Tréninkové dávky byste měla navyšovat postupně. Například první 2 měsíce kolem 5-6 kilometrů, postupně každý měsíc přidávejte 2-3 kilometry. Uvidíte, jak se budete cítit. Můžete si k tomu rovněž kontrolovat tepovou frekvenci. Pro spalování tuků a cukrů je ideální kolem 110-120tepů za minutu. Pokud je to více, už to není pro tělo optimální a doporučujeme zvolnit.

důležité je vytrvat.

(odpovídá MUDr. Dagmar Bartášková, Diabetologická a endokrinologická ambulance Praha 4)

Další dotazy z kategorie "Cukrovka a pohyb"

9 dotazů

  • Dotaz

    Dobrý den, je mi 38 let a od 12 let jsem diabetik na inzulínu (4x denně). Aby toho nebylo málo, tak mi před 10 lety zjistili celiakii. Před 8 lety začal chodit do posilovny (3-5x týdně). Čas letí a já si říkám, čeho tím chci dosáhnout. Nechci být jen ten co chodí do posilovny. Řekl jsem si tedy, že bych se zkusil posunout a zkusil udělat závodní formu, abych se mohl zúčastnit "základní" amatérské soutěže. Aktuálně řeším výběr trenéra. Je jich "mraky", ale rád bych uvítal někoho, kdo má ponětí o tom, co je diabetes a jeho omezení. Tímto bych chtěl poprosit zde na poradně, o nějaké doporučení. Děkuji. Michal

    Odpověď

    Milý Michale, já osobně nejsem schopen vám doporučit určitého odborníka, který by vedl vaše nyní již intenzivní cvičení a přitom se věnoval vyrovnání vašeho diabetu. Existují i špičkoví sportovci s diabetem 1. typu, kteří mají svého velmi specializovaného diabetologa, který jim pomáhá vyrovnávat svůj handicap vůči ostatním zdravým sportovcům, ale zpravidla si ho musejí najít sami.

    Já vám spíš navrhuji 2 věci:

    1. Věnujte se nadále intenzivnímu sportu, ale nepřehánějte to příliš. Profesionální závodník z vás asi už nebude a dělat to kvůli ohromujícím svalům abyste imponoval okolí se mi zdá trochu zbytečné. Zvláště kulturistika se mi zdá pro osoby s déle trvajícím diabetem málo vhodná, respektive málo vhodná, pokud překročí rozumné meze. Během let se u většiny osob vyvíjejí tzv. mikrovaskulární změny, které jsou patrné zejména na očích, ale také v ledvinách a jinde. Pravidelný intenzivní pohyb je určitě zdravý, ale nadměrná zátěž a zvláště zvedání těžkých břemen může být nevhodné. Například v očích tak vzniká nadměrný tlak, který zejména v poloze v leže může být i riskantní. Intenzivní kulturistiku vám tedy moc nedoporučuji. Měl byste se spíše věnovat smíšeným formám pohybu, při kterých nevyvíjíte takový statický tlak, ale spíše se víc pohybujete a zadýcháte. Také nedoporučuji užívat dietní doplňky pro kulturisty, zejména pak hormony.
    2. Staňte se odborníkem pro léčbu přinejmenším vlastního diabetu sám. Naučte se regulovat dávky inzulínu a sacharidů v dietě tak, abyste měl glykémie vyrovnané a zejména abyste při delším cvičení neměl hypoglykémie. Mohl byste sáhnout i po odborné příručce, např. této: Zdeněk Rušavý, Jan Brož: Diabetes a sport: příručka pro lékaře ošetrující nemocné s diabetem 1. typu,  nakladatelství Maxdorf, 2020.  file:///C:/Users/frsa/Downloads/165355491818_Fyzick%C3%A1_aktivita%20(1).pdf  Velmi užitečné stručné informace naleznete také na stránkách WWW.ikem.cz   

    Kde si najdete Centrum diabetologie, Edukační materiály a mezi nimi pokyny pro sportování. Velmi hezky se tam tomu věnuje MUDr. Klára Sochorová.

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobry den. Rada bych se zeptala jake potraviny je vhodne Jist pred cvicenim a jake po nem. Plavani,kondicni cviceni, ne prilis narocne. U prochazek to neresim, ale ted se zacinam vice hybat a rada bych na to sla co nejlepe. Mam dia 2.typu, Trulicity a Amaryl, krome nich uzivam Prenewell, mam nadvahu ale snizuji ji, glykemie nyni mezi 5a 6 jak rano tak behem dne. Mela jsem 122 kg nyni 107 kg

    Odpověď

    Dobrý den,

    jelikož jste diabetik 2. typu, platí pro Vás většina základních pravidel jako pro pacienty bez diabetu. Před aktivitou by mělo být spíše lehčí jídlo (např. si dát jen lehčí oběd), vyvarovat se tučným, mastným, výrazně kořeněným nebo dráždivým potravinám. Je vhodné, aby jídlo obsahovalo určité množství sacharidů, které se poté budou při aktivitě spalovat (může být pokryto např. ve formě přílohy jako rýže nebo brambory). Při mírnější aktivitě není nutné navyšovat výrazně příjem sacharidů oproti Vašemu běžnému stravování. Vhodný je i příjem bílkovin. Někdo je schopen cvičit již hodinu po jídle, někdo potřebuje např. hodinu a půl.

    Vaše glykémie se nyní pohybují poměrně nízko a užíváte současně Amaryl (což je lék zvyšující sekreci Vašeho inzulinu, který může vyvolat i hypoglykémii). Tato kombinace může ve spojení s aktivitou vést k většímu poklesu glykémií i při běžné aktivitě. Z tohoto důvodu je vhodné alespoň při prvních cvičeních udělat ještě několik kroků. Změřit glykémii před aktivitou, během ní a po ní. Chceme zjistit na kolik Vám glykémie během aktivity padají. Pokud máte již před aktivitou glykémii pod 5mmol/l doporučuji užít před samotnou aktivitou jednoduché sacharidy (10-20 g sacharidů -  např. v podobě 100-200ml džusu nebo glukózové tablety…). Pokud by Vám glykémie při Vašich obvyklých aktivitách výrazněji padala, je vhodné užívat na hodinu aktivity kolem 10g jednoduchých sacharidů (cukrů). 

    Další možností pokud by byly větší poklesy glykémie při aktivitě, je neužívat v den plánované větší aktivity zmiňovaný Amaryl, abyste se nemusela opakovaně dojídat sacharidy, což není při hubnutí ideální.

    Tento stav se výrazně neliší od běžných “sportovců”, co nemají diabetes. ZáIeží na metabolismu a trénovanosti každého jedince. U každého může glykémie během aktivity spadnout dolů. U Vás může být pokles potencovaný právě Amarylem. Je ale možné, že glykémie budou stabilní a vy na Vaši aktivitu nebudete cukr navíc nebo vysazení léku vůbec potřebovat. 

    Pokud budete dále hubnout a budou dobré glykémie, bylo by na zvážení vysazení Amarylu, ale to již zhodnotíte s Vaším diabetologem.

    Jako jídlo po cvičení (např. večeře) je vhodné volit potraviny s větším obsahem bílkovin. Z toho co píšete, jsem pochopila, že Vaším cílem je zhubnout a být fit, ne nabrat kila svalové hmoty, řiďte se  proto hlavně běžnými zásadami racionální diety.

    Poznámka redakce: doporučujeme podívat se na rubriky Recepty diabetika a aktualitu Zacvičte s diabetem

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobry den,je prosim nejaky senzor ktery meri glykemie a da se pouzit pri bojovych sportech? Dekuji

    Odpověď

    Dobrý den,

    bojím se, že hodně záleží na tom jaký bojový sport provádíte a nakolik je kontaktní v určitých částech těla. Znám několik lidí, kteří využívají senzory při určitých bojových sportech, ale jistě to není vhodné u všech.

    Na českém trhu máme v současnosti schválených jen několik typů monitorovacích systémů. Jsou tu systému kontinuální monitorace CGM, ať již od firmy Medtronic, Dexcom, nebo dodávané společností MTE. Tyto systémy se skládají z části senzoru, který je připevněn na kůži a vede z něj tenké vlákno do podkoží, a vysílače, který je na senzor připevněn. Ten posílá signál např. do mobilního telefonu. Senzory CGM možné je připojit na paži, na různé části břicha, případně na stehna. 

    Senzor Freestyle Libre se připevňuje dle oficiálních doporučení na zadní stranu paže a data z něj jsou získávána snímáním čtečkou. 

    Na všechny systémy se již dají koupit ve zdravotnických potřebách nebo objednat na internetu různé fixační přelepy, případně někdo využívá taping. Samozřejmě stále máte prakticky trvale malé těleso nad kůží a záleží opravdu na tom (jak jsem již zmiňovala) jaký bojový sport a jak provozujete. 

    Přechodně se vyskytl na českém trhu senzor Eversence, který byl celý zaváděn pod kůži. Ten sice musel mít v místě nad senzorem (na kůži) připevněný vysílač, aby mohl snímat a odesílat data. Ale tento vysílač bylo možné přechodně sundat a vrátit zpět -  např na dobu tréninku. Nedokážu říci zda by při nárazu nebyl i tento podkožní senzor poškozen. Ale v současnosti nemám informace o tom, že by bylo možné tuto monitoraci ještě získat.

    Snad jsem Vám alespoň trochu pomohla.

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Jsem diabetik 2. typu, užívám metformin 1000 - 0 -1000, snažim se jakž takž dodržovat dietu, ale protože sportuji, chci vědět, zda se sportem dá ovlivnit hladina krevního cukru a pak snížit dávkování léku. Petr

    Odpověď

    Milý Petře, z dávkování metforminu bych zbytečně nedělal problém. Je to dobrý lék a zpravidla nepůsobí hypoglykémie. Zlepšuje fungování vašeho inzulínu.

    Měl byste opravdu cvičit, a to alespoň po dobu 30 minut denně, ale raději déle. A to tak, abyste se při tom zadýchal. Delší fyzická zátěž skutečně snižuje hladinu krevního cukru, protože ten se při námaze spotřebovává na energii. Cvičení ale obecně prospívá na působení inzulínu a je pro pacienty s diabetem důležité. Máte dost velikou nadváhu a tak jak cvičení tak zhubnutí jsou pro vás vhodné. A metformin berte klidně dál, je to dobrý a bezpečný lék.

    Poznámka redakce: doporučujeme podívat se do rubriky Pohyb a vyzkoušet si aplikaci www.diatrainer.cz

    Detail dotazu
Zobrazit všechny dotazy z kategorie "Cukrovka a pohyb"

Napsat dotaz

Uveďte prosím co nejjednodušeji několika slovy, případně upravujeme redakčně

Na stránkách se zobrazí pouze Vaše jméno, nikoliv příjmení

Týká se osoby, jejíž problém je řešen

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazen

bude přístupný pouze redakci

Pro případ upřesnění dotazu

Zveřejňujeme pouze dotazy srozumitelné, dotazy opakované a podobné neuvádíme. Zadáním dotazu souhlasíte s Pravidly poradny a zpracováním osobních údajů.

Doporučení a pravidla poradny: Dříve než nám zašlete svůj dotaz, vyhledejte si prosím, zda stejný nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Doporučujeme vepsat do obdélníčku "Hledat v poradně" klíčová slova týkající se vašeho dotazu a prohlédnout si starší odpovědi na stejné či podobné téma. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejněny stejně jako odpověď na ně. V odpovědi uvedeme pouze vaše křestní jméno, rok narození, tělesnou hmotnost a výšku, jelikož tyto parametry s odpovědí většinou souvisí. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky slouží pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!