Poradna

suchý jazyk a sucho v ústech

Datum vložení dotazu: 30.07.2021

Ptá se: Jarka

Dotaz

Asi 1 měsíc mám sucho v ústech a někdy hořko a bolí mě občas jazyk. Jarka
věk: 71 let výška: 159 cm váha: 74 kg

Odpověď

Milá Jarko, váš problém je poměrně častý a může mít mnoho příčin. Já o vás vlastně ale vůbec nic nevím, ani to, zda máte či nemáte cukrovku.

Suchý jazyk může být jedním z projevu nově se rozvíjející cukrovky, kdy u některých osob dochází k velkým ztrátám tekutin močí v důsledku vysoké glykémie. Podobný stav může nastat při špatně léčeném diabetu s vysokými glykémiemi.

Další možností je kvasinková infekce v ústech, která se rovněž udává častěji u pacientů s diabetem nebo u osob léčených širokospektrými antibiotiky.

Pálící, často zarudlý jazyk, se vyskytuje u osob s nedostatkem železa či s nedostatkem vitaminu B12.

Někdy je pálící suchý jazyk projevem jiného závažnějšího onemocnění. Proto je dobré navštívit praktického lékaře a dát se vyšetřit.

Na podobný dotaz jsme v naší poradně již odpovídali, tak se můžete podívat také na naši starší odpověď.

https://www.cukrovka.cz/poradna/sucho-na-jazyku-spatna-chut-povlak-na-jazyku

https://www.cukrovka.cz/poradna/bily-jazyk-a-pocit-paleni-na-nem

(odpovídá Prof. MUDr. František Saudek, DrSc., Klinika diabetologie, IKEM Praha)

Další dotazy z kategorie "Cukrovka a komplikace"

70 dotazů

  • Dotaz

    dobrý den mám dotaz jsem dibaetik už 10 let poslední týden mě strašně trápí předkožka. Když penis není v erekci nemůžu předkožku vůbec stáhnout pokud ji chic stahovat dolů hodně to bolí a je to červené až nateklé. Čím by to mohlo být? Myslíte že glykémkama? Díky moc. Vojtěch

    Odpověď

    Milý Vojtěchu, podle vašich údajů je vám 21 let a dosáhl jste při své výšce 199 cm úctyhodných 125 kg. Diabetes už máte 10 let, a tak usuzuji, že se jedná o diabetes 1. typu a že tedy nejste léčen žádnými tabletami, ale inzulínem.

    Nejčastější příčinou podobných obtíží je kvasinková infekce na předkožce. Ta častěji vzniká, pokud mají muži předkožku zúženou, takže ji nelze snadno přesouvat přes žalud (takzvaná fimóza), nebo to nejde vůbec. Fimóza je většinou vrozená, ale může vznikat také v důsledku opakovaných zánětů. 

    Další příčinou obtíží mohou být kvasinkové infekce, které vznikají snáze, pokud moč obsahuje cukr a pokud kapky moči ulpívají na předkožce. Pokud se to kombinuje s fimózou, tak vznikají opakované bolestivé a svědivé záněty, které navíc fimózu zhoršují.

    Já vám momentálně doporučuji: po vymočení dbejte, aby nezůstávaly kapky moči v okolí vyústění penisu - většinou stačí opláchnutí vodou a osušení. Dbejte o dobrou glykémii, abyste neměl cukr v moči. Dále si opatřete mast Fungicidin. Tou se předkožku promazávejte. Mast obsahuje lék proti kvasinkám a brzy vám pomůže. Možná pak opadne také otok a předkožku bude možné opět přetáhnout.

    Výhledově ale navštivte urologa. Ten vás prohlédne s rozhodne, zda byste neměl problém s předkožkou řešit chirurgicky.

    Některé formy diabetu 2. Typu se léčí pomocí léků, které snižují glykémii tím, že více cukr odchází do moči. U mužů pak mohou být podobné potíže, které uvádíte. Pomůže zvýšená hygiena.

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, synovi (9 let)byl před 2,5 měsíci diagnostikován diabetes 1.typu. I když mu z krevních testů vyšly negativní protilátky na celiakii, zdá se mi, že poslední 3 týdny má časté stolice. Nejedná se o průjem, přesto mi přijde, že chodí častěji než dřív (někdy 2-3x denně) Chtěla bych se zeptat, co může být příčinou? Přiznám se, celiakie mi "nahání" hrůzu jako další komplikace, proto ho stále není pozoruji, i přesto, že z testů jsou protilátky negativní (vím, že se to může změnit). A proto přemýšlím, co může být příčinou častějších stolic - umělá sladidla - typu čekankový siriup, erythritol? Moc děkuji, Linda

    Odpověď

    Milá Lindo, céliakie se poměrně často pojí s diabetem 1. typu. To je důvod, proč se vybrané typy protilátek čas od času vyšetřují, i když pacienti jinak nemají žádné příznaky tohoto onemocnění.

    Váš syn má diabetes zjištěný příliš krátce na to, abyste se s tím on i vy vyrovnali. Přece jenom to chce několik měsíců, než si uvědomíte, že život půjde dále a že se nic tak hrozného neděje. Pokud váš syn nemá pozitivní protilátky na céliakii a nemá žádné výrazné klinické projevy, měla byste se v tomto ohledu uklidnit a být ráda. Důvodů k chození na stolici 2x či 3x denně může být mnoho a také to může být docela normální stav.

    Některá sladidla opravdu mohou vyvolávat nadýmání či průjem. Zejména se jedná o přípravky s obsahem sorbitolu či xylitolu. Já osobně nic takového nedoporučuji a za vhodnější považuji aspartam, když už tedy cítíte potřebu něco uměle sladit. Za nejlepší považuji umělá sladidla používat maximálně do nápojů, respektive používat takzvané nápoje light, a to v omezeném množství. V ostatních jídlech doporučuji buď cukr vynechat nebo přidat jenom malé množství a to pak započítat do celkového množství sacharidů v dietě. Dávat si po obědě sladké zákusky je nezdravé pro každého. Pro vašeho syna by mohlo být vhodné dát si normální menší zákusek například místo přílohy nebo se sníženou porcí přílohy. Nebo počkat, až půjdete na výlet nebo sportovat, a pak mu to dát s ohledem na glykémie k svačině.

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, mám dotaz. Mám problém s podkožníma boulema na pažích kterých se nemůžu zbavit. Už 2 roky si do těch míst inzulin nepíchám a stále to nemizí. A tak jsem přemýšlela jestli to nejde odstranit chirurgickou či plastickou operací. Boule jsou opravdu hodně velké a vypadám s tím jako bych od rána do večera cvičila v posilovně ruce. Poradíte mi prosím? Děkuji Tereza

    Odpověď

    Milá Terezo, hypertrofie tukové tkáně ("boule") v místě podávání inzulínu jsou dnes poměrně vzácné, protože u moderních vysoce čistých lidských inzulínů nebo analogů k hypertrofii dochází málokdy, většinou jen když se lidé stále píchají do stejného místa.

    Tvorba hodně podobných ložisek se ale vyskytuje i u některých lidí, kteří si inzulín vůbec nepíchají. Pak je to ale také na jiných místech, může se to ale vyskytovat i na pažích. Většinou se jedná o tzv. lipomatózu, to znamená tvorbu benigních tukových nádorových hmot. Někdy je to i součást vrozených syndromů.

    Pokud vám ty hypertrofie ani po 2 letech nezmizely, navrhuji, abyste skutečně vyhledala kožního specialistu, který vám může doporučit na plastickou chirurgii, kde by vám s tím pomohli.

     

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, cca před 2 lety jsem byla u lékařky s tím, že mi tuhnou chodidla, prsty, mám v nich zvláštní tlak, při chůzi jako bych chodila po polštářkách. Poslala mě ke všem možným odborníkům kde mi všichni řekli, že jsem po jejich stránce zdravá. Problémy ovšem přetrvávají, zhoršují se, stavy tuhnutí mám i v klidu, budí mě ze spaní. Začínám z toho být zoufalá, nevím, kam se obrátit. Poradíte? Lenka

    Odpověď

    Milá Lenko, píšete svoji žádost o radu na portál cukrovka.cz , a tak bych usuzoval, že máte diabetes. Při diabetu jsou podobné obtíže po létech trvání diabetu bohužel poměrně časté a hodně závisí na kvalitě léčby diabetu. Existují zavedené postupy, jak tuto poruchu diagnostikovat, a i když jde o problém zapeklitý, jsou způsoby, jak lze průběh zlepšit a potíže zmírnit. Vy se ale o diabetu nezmiňujete. Tak budu vycházet z toho, že diabetes nemáte. Ačkoliv i v tomto případě doporučuji diabetes spolehlivě vyloučit.

    Podobné neurologické potíže jako při diabetu mohou být vyvolány celou řadou neurologických onemocnění nebo i otravou některými látkami, což je ale velmi vzácné (např. při práci v určitých odvětvích průmyslu, kde se setkáváte s toxickými látkami). Dále může jít o následek užívání některých léků, včetně alkoholu a drog. Na rukách mohou být obtíže vyvolány o dlouhodobými vibracemi.

    Nevím, jací odborníci vás vyšetřovali, ale vy především potřebujete podrobné neurologické vyšetření. Může jít o potíže od páteře, o potíže vyvolané zúžením páteřního kanálu či nadměrným tlakem tekutiny v míše. Dále může jít o projevy polyneuropatie na podkladě vrozeném či např. autoimunitním či zánětlivém. Může jíž ale také o poruchu centrálního nervového systému.

    Jen na okraj je nápadná vaše velká výška. Ta může být zcela normální, ale takto bez dalších informací nemohu také vyloučit nadprodukci růstového hormonu, zejména pokud k tomu docházelo v dětství či mládí. Tato porucha může být provázena také polyneuropatií s podobnými obtížemi.

    Znovu tedy opakuji, že potřebujete kvalitní neurologické vyšetření, na jehož základě se budou odvíjet další potřebná vyšetření. Existují léky, které by vám s potížemi pomohly, ale ty nejsou léčivé, jen ulevují. Může na ně dojít, až se zjistí příčina poruchy.

    Detail dotazu
Zobrazit všechny dotazy z kategorie "Cukrovka a komplikace"

Napsat dotaz

Uveďte prosím co nejjednodušeji několika slovy, případně upravujeme redakčně

Na stránkách se zobrazí pouze Vaše jméno, nikoliv příjmení

Týká se osoby, jejíž problém je řešen

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazen

bude přístupný pouze redakci

Pro případ upřesnění dotazu

Zveřejňujeme pouze dotazy srozumitelné, dotazy opakované a podobné neuvádíme. Zadáním dotazu souhlasíte s Pravidly poradny a zpracováním osobních údajů.

Pravidla poradny

Dříve, než položíte svůj dotaz, vyhledejte si, prosím, zda ten samý nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Návod "Jak na to" naleznete v sekci Vyhledávání v dotazech. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejňovány, stejně jako odpověď na ně. Neuvádějte, prosím, celé své jméno. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky působí pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!