Poradna

Doporučení a pravidla poradny: Dříve než nám zašlete svůj dotaz, vyhledejte si prosím, zda stejný nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Doporučujeme vepsat do obdélníčku "Hledat v poradně" klíčová slova týkající se vašeho dotazu a prohlédnout si starší odpovědi na stejné či podobné téma. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejněny stejně jako odpověď na ně. V odpovědi uvedeme pouze vaše křestní jméno, rok narození, tělesnou hmotnost a výšku, jelikož tyto parametry s odpovědí většinou souvisí. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky slouží pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!

Jsem diabetik tipu 1 - chci zhubnout

Datum vložení dotazu: 25.05.2023

Ptá se: Jana

Dotaz

Kolik sacharidů můžu sníst abych držela hladinu cukru v krvi a přibrala. Naopak potřebovala bych zhubnout Jana
věk: 57 let výška: 169 cm váha: 80 kg

Odpověď

Milá Jano, doporučené množství sacharidů pro osobu s diabetem 1. typu záleží na více faktorech, jako jsou např. věk, tělesná hmotnost, úroveň fyzické aktivity a osobní přání. Většinou se ale pohybuje okolo rozumného rozmezí mezí 150 a 250 g denně.

S přihlédnutím k vašemu věku, nadváze a přání zhubnout, bych vám doporučoval tu dolní hranici, tj. 150 g denně, rozděleno do 3 až 4 porcí (možno i do více, ale nebývá to nutné). Důležité ovšem je, abyste si uměla množství sacharidů v jídle spočítat. Je opravdu nutné započítat všechny sacharidy, i např. ty v omáčce, v zelenině a podobně.

Orientovat byste se mohla třeba podle informací na našich stránkách zde:

https://www.cukrovka.cz/kolik-energie-za-den-prijmout

Vy v každém případě ale potřebujete dietní edukaci od vašeho lékaře, nebo lépe od dietní sestry.

(odpovídá Prof. MUDr. František Saudek, DrSc., Klinika diabetologie, IKEM Praha)

Další dotazy z kategorie "Cukrovka a životospráva"

165 dotazů

  • Dotaz

    Přestože dodržuji dietu tak mně cukr neklesne. Mám málo pohybu, jsem po mrtvici. Jím menší porce a Diamiizin.

    Odpověď

    dobrý den

    u řady pacientů pouze dieta nestačí a Diamizin obvykle ke snížení cukru nevede, nepovažujeme jej za lék na cukrovku. Pro zahájení léčby se Váš lékař rozhoduje podle hladiny cukru nalačno a také po jídle, dále podle dalších nemocí a laboratorních výsledků. Ve Vašem případě byste měl být nalačno 5-8 po jídle 7-11mmol/l.

    Nepíšete jaké hladiny cukru máte, proto Vám doporučuji stav a eventuální zahájení léčby konzultovat s Vaším lékařem.

    s pozdravem

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Kolika procentní smetanu si mohu dát do omacky

    Odpověď

    Dobrý den, 

    úplně nejlepší by bylo nevařit si omáčky vůbec. V rámci dietní stravy nejsou omáčky ideální nejen z hlediska smetany, ale i tuku v podobě másla, oleje  a mouky. 

    Spíše bych doporučila chystat si jídlo dle doporučení zdravého talíře - 1/4 talíře maso  + 1/4 talíře příloha +1/2 talíře zelenina. 

    Pokud na omáčkách trváte, doporučuji volit nízkotučné mléčné výrobky. V mnoha pokrmech (zapečené brambory, těstoviny, zelenina) lze smetanu zaměnit za sýr cottage, který je (na rozdíl od smetany) zdrojem bílkovin s nízkým obsahem tuku.  Nejvíce kalorická příloha jsou knedlíky a pečivo, méně těstoviny a rýže nejméně kalorické jsou brambory, pseudoobiloviny a luštěniny

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, jsem diabetik 1.typu. Chtěla bych začít s dodržováním 24 hod půstu 1 krát týdně. Mám kontinuální monitoring glykemie Dexcom G7 a inzulínovou pumpou Tandem control IQ. Jaké komplikace nebo nežádoucí účinky bych mohla očekávat? Všeobecně se půst pro diabetiky 1.typu nedoporučuje ale nikde se nepíše proč. Po menopauze mám nárůst hmotnosti, hlavně visceralního tuku v oblasti břicha. Hana

    Odpověď

    Milá Hano, jak známo, člověk potřebuje inzulín 24 hod. denně, a to i když nejí. Jen mu ho při hladovění může stačit málo. Inzulín tlumí uvolňování glukózy ze zásob hlavně v játrech, ale tlumí také novotvorbu glukózy z některých aminokyselin (složka bílkovin) a jiných látek. Mezi náhradní zdroj energie, respektive doplňkový zdroj, patří ketolátky. Ty vznikají ve větší míře při hladovění a některé speciální diety (pro diabetiky nedoporučované) jsou založeny na tom, že si lidé dokonce monitorují přítomnost ketolátek v moči, aby si ověřili, že skutečně hladovějí dostatečně.

    Při nedostatku inzulínu se sacharidy spalují omezeně a ketolátky se hromadí nadměrně, takže může vzniknout až tzv. ketoacidóza - jev, který asi znáte. Ketoacidózu byste si mohla vyvolat dost snadno, stačilo by, abyste si přestala na 24 hod. dávat inzulín. To už by vám bylo hodně špatně, začínala byste zvracet a pravděpodobně byste měla i vysokou glykémii. Pokud byste ale nic nejedla, tak by se mohlo stát, že byste glykémii neměla ani příliš vysokou, ale ketolátky by se ve vás nahromadily tak, že druhý den by vás asi už vezli do nemocnice a za několik dní bez inzulínu byste možná zemřela.

    Takový půst vypadá trochu podobně, akorát tělo umí u zdravého člověka vybalancovat hladinu krevního cukru a ketolátek tak, že ketoacidóza nevzniká, inzulín se v malé míře uvolňuje a nedochází ani k hypoglykémii.

    Podle mého názoru je půst jenom takový "hec". Člověk si říká, že to musí dokázat a připadá si jako hrdina. Pro zdravého člověka to spočívá zejména v silné vůli. Je ale možná snazší nejíst vůbec nic, než jíst nadále, ale velmi málo. Z fyziologického hlediska je ale mírné hladovění určitě zdravější než nárazový občasný úplný půst.

    Dobře léčený diabetik 1. typu léčený pumpou a používající senzor by možná mohl dokázat 24 hod. nejíst, aniž by se mu něco závažného přihodilo. Pumpa se systémem IQ by asi nastavila snížený bazál, ale možná by bylo lepší si vytvořit nový profil bazálních rychlostí, kde byste  měla už jako základ nastavenou menší bazální rychlost. Někteří lidé takový profil mívají, třeba když se chystají na dlouhý sportovní výkon. Mohla byste si jej nazvat např. "sport" nebo "hubnutí" a redukovala byste rychlosti třeba od 40 %. Podávání inzulínu ale rozhodně nelze na déle než 1 až 2 hodiny zcela přerušit.

    Já vám silně doporučuji zvolit raději nový profil nazvaný "hubnutí", snížit si bazální rychlosti třeba o 25 % a jíst dlouhodobě méně. Je to asi náročnější než držet chvíli úplný půst, ale je to lepší. Jenom to musíte dodržovat a ne jíst stejně a jen si dávat málo inzulínu. Úplný půst není pro tělo žádný zázrak a nevede k překotnému hubnutí. Ostatně, postupně dostanete takový hlad, že to po ukončení doženete nebo předeženete. Budete-li ale dlouhodobě jíst méně, můžete si na to časem zvyknout a pokračovat dlouhodobě.

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobry den,moje lekarka mi zakazala pri diabetu jakykoliv tvaroh,bily jogurt,boruvky.Kdyz jsem rekla ze jsem si koupila i knihy pro diabetiky s recepty rekla ze i ty jsou k nicemu.Nevim co mam jist.Navic jsem na voziku takze nemam dost pohybu. Jana

    Odpověď

    Milá Jano, to je asi nedorozumění. Knihy pro diabetiky jsou většinou velmi užitečné a pro většinu lidí, pokud nemají ještě jiné dietní omezení, jsou tvaroh a jogurt v rozumné míře vhodné a borůvky také, pokud nejsou slazené cukrem. Zkuste se ve vlídném duchu s paní doktorkou domluvit. Možná má nějaký důvod, proč vám tyto potraviny odpírá. Napadá mě třeba, že jíte místo běžného kelímku jogurtu obsah celého kelímku obřího, které se také prodávají. Nebo můžete mít intoleranci laktózy (mléčného cukru).

    Doporučení  redakce: 

    podívejte se na naše Fotojídelníčky, mohly by Vám být užitečné https://www.cukrovka.cz/dietni-jidelnicek

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, vaše recepty jsou plné potravin souvisejících s cukrovkou (maso a mléčné výrobky). Jak očekáváte, že lidé nedostanou cukrovku, když doporučujete tento druh jídla?

    Odpověď

    Dobrý den,

    naše recepty jsou zdravé, vyvážené, obsahují doporučené množství bílkovin, sacharidů i tuků na celý den ve 4 rámcových dietách, jsou vhodné pro 4 různé energetické potřeby a zároveň jsou redukční povahy. 

    Mléko a mléčné výrobky nejsou zdraví škodlivé (naopak mají velmi výhodné nutriční složení pokud zvolíme správné)  a maso či některé masné výrobky v doporučením množství rovněž ne. 

    Cukrovka je civilizační onemocnění způsobené nadváhou a obezitou z nadbytku příjmu energie či nedostatku pohybové aktivity. Naše Fotojídelníčky ukazují, jak se lze stravovat zdravěji tak, aby se dotyčný mohl vyhnout drastickým dietám, které končí jojo efektem a pocitem selhání. Cílem je rovněž ukázat, jak velké množství daných potravin lze na jeden talíř dát. 

    Fotojídelníčky jsou tvořeny nutričními terapeutkami, absolventky 1. lékařské fakulty UK, všechny mají navazující magisterské studium a mnohaletou praxi. 

    Proto doufám, že si Vaši důvěru zasloužíme. 

    Detail dotazu
Zobrazit všechny dotazy z kategorie "Cukrovka a životospráva"

Napsat dotaz

Uveďte prosím co nejjednodušeji několika slovy, případně upravujeme redakčně

Na stránkách se zobrazí pouze Vaše jméno, nikoliv příjmení

Týká se osoby, jejíž problém je řešen

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazen

bude přístupný pouze redakci

Pro případ upřesnění dotazu

Zveřejňujeme pouze dotazy srozumitelné, dotazy opakované a podobné neuvádíme. Zadáním dotazu souhlasíte s Pravidly poradny a zpracováním osobních údajů.

Doporučení a pravidla poradny: Dříve než nám zašlete svůj dotaz, vyhledejte si prosím, zda stejný nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Doporučujeme vepsat do obdélníčku "Hledat v poradně" klíčová slova týkající se vašeho dotazu a prohlédnout si starší odpovědi na stejné či podobné téma. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejněny stejně jako odpověď na ně. V odpovědi uvedeme pouze vaše křestní jméno, rok narození, tělesnou hmotnost a výšku, jelikož tyto parametry s odpovědí většinou souvisí. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky slouží pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!