Poradna

Doporučení a pravidla poradny: Dříve než nám zašlete svůj dotaz, vyhledejte si prosím, zda stejný nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Doporučujeme vepsat do obdélníčku "Hledat v poradně" klíčová slova týkající se vašeho dotazu a prohlédnout si starší odpovědi na stejné či podobné téma. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejněny stejně jako odpověď na ně. V odpovědi uvedeme pouze vaše křestní jméno, rok narození, tělesnou hmotnost a výšku, jelikož tyto parametry s odpovědí většinou souvisí. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky slouží pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!

Jídelníček - kde ho najdu?

Datum vložení dotazu: 11.02.2024

Ptá se: Irena

Dotaz

Dobrý den, uvádíte zde informaci, že si můžeme vybrat jeden ze čtyř jídelníčku. Prosím kde je najdu? Irena
věk: 55 let výška: 158 cm váha: 85 kg

Odpověď

Milá Ireno,

Váš zájem o naše jídelníčky nás moc těší. Dalo to práci jídelníčky sestavit, naštěstí je o ně velký zájem, takže se naše práce vyplatila. Podívejte se prosím zde: https://www.cukrovka.cz/dietni-jidelnicek jsou tam 4 kategorie jídelníčků dle TYPU DIETY, charakterizované denním příjmem sacharidů. Vyberte si, zda chcete dietu bez svačin = 3 jídla denně, nebo se svačinami = 5 jídel denně a nakonec doporučuji vybrat počet dnů, na který si přejete jídelníček vytvořit. Klikněte pak na tlačítko Generovat náhodně a jídelníčky se Vám vytvoří automaticky. Kdyby Vám nějaká jídla nevyhovovala, můžete si je v jídelníčku interaktivně měnit a přitom vždy zachováte TYP DIETY, který jste si na začátku vybrala.

Přeji příjemnou zábavu s našimi jídelníčky, které jsme nazvali Fotojídelníčky, jelikož, když si vícekrát klinknete, dostanete se stále hlouběji až k reálnému vyobrazení Vašeho jídla přes celou obrazovku.

Pokud byste nechtěla dodržovat tak "přísnou" dietu z Fotojídelníčků, máme ještě jeden typ diety v záložce https://www.cukrovka.cz/recepty-diabetika.

S přátelským pozdravem

(odpovídá PharmDr. Rostislav Šimek, Panax Co, s.r.o. Praha)

Další dotazy z kategorie "Cukrovka a životospráva"

163 dotazů

  • Dotaz

    Dobrý den, jsem diabetik 1.typu. Chtěla bych začít s dodržováním 24 hod půstu 1 krát týdně. Mám kontinuální monitoring glykemie Dexcom G7 a inzulínovou pumpou Tandem control IQ. Jaké komplikace nebo nežádoucí účinky bych mohla očekávat? Všeobecně se půst pro diabetiky 1.typu nedoporučuje ale nikde se nepíše proč. Po menopauze mám nárůst hmotnosti, hlavně visceralního tuku v oblasti břicha. Hana

    Odpověď

    Milá Hano, jak známo, člověk potřebuje inzulín 24 hod. denně, a to i když nejí. Jen mu ho při hladovění může stačit málo. Inzulín tlumí uvolňování glukózy ze zásob hlavně v játrech, ale tlumí také novotvorbu glukózy z některých aminokyselin (složka bílkovin) a jiných látek. Mezi náhradní zdroj energie, respektive doplňkový zdroj, patří ketolátky. Ty vznikají ve větší míře při hladovění a některé speciální diety (pro diabetiky nedoporučované) jsou založeny na tom, že si lidé dokonce monitorují přítomnost ketolátek v moči, aby si ověřili, že skutečně hladovějí dostatečně.

    Při nedostatku inzulínu se sacharidy spalují omezeně a ketolátky se hromadí nadměrně, takže může vzniknout až tzv. ketoacidóza - jev, který asi znáte. Ketoacidózu byste si mohla vyvolat dost snadno, stačilo by, abyste si přestala na 24 hod. dávat inzulín. To už by vám bylo hodně špatně, začínala byste zvracet a pravděpodobně byste měla i vysokou glykémii. Pokud byste ale nic nejedla, tak by se mohlo stát, že byste glykémii neměla ani příliš vysokou, ale ketolátky by se ve vás nahromadily tak, že druhý den by vás asi už vezli do nemocnice a za několik dní bez inzulínu byste možná zemřela.

    Takový půst vypadá trochu podobně, akorát tělo umí u zdravého člověka vybalancovat hladinu krevního cukru a ketolátek tak, že ketoacidóza nevzniká, inzulín se v malé míře uvolňuje a nedochází ani k hypoglykémii.

    Podle mého názoru je půst jenom takový "hec". Člověk si říká, že to musí dokázat a připadá si jako hrdina. Pro zdravého člověka to spočívá zejména v silné vůli. Je ale možná snazší nejíst vůbec nic, než jíst nadále, ale velmi málo. Z fyziologického hlediska je ale mírné hladovění určitě zdravější než nárazový občasný úplný půst.

    Dobře léčený diabetik 1. typu léčený pumpou a používající senzor by možná mohl dokázat 24 hod. nejíst, aniž by se mu něco závažného přihodilo. Pumpa se systémem IQ by asi nastavila snížený bazál, ale možná by bylo lepší si vytvořit nový profil bazálních rychlostí, kde byste  měla už jako základ nastavenou menší bazální rychlost. Někteří lidé takový profil mívají, třeba když se chystají na dlouhý sportovní výkon. Mohla byste si jej nazvat např. "sport" nebo "hubnutí" a redukovala byste rychlosti třeba od 40 %. Podávání inzulínu ale rozhodně nelze na déle než 1 až 2 hodiny zcela přerušit.

    Já vám silně doporučuji zvolit raději nový profil nazvaný "hubnutí", snížit si bazální rychlosti třeba o 25 % a jíst dlouhodobě méně. Je to asi náročnější než držet chvíli úplný půst, ale je to lepší. Jenom to musíte dodržovat a ne jíst stejně a jen si dávat málo inzulínu. Úplný půst není pro tělo žádný zázrak a nevede k překotnému hubnutí. Ostatně, postupně dostanete takový hlad, že to po ukončení doženete nebo předeženete. Budete-li ale dlouhodobě jíst méně, můžete si na to časem zvyknout a pokračovat dlouhodobě.

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobry den,moje lekarka mi zakazala pri diabetu jakykoliv tvaroh,bily jogurt,boruvky.Kdyz jsem rekla ze jsem si koupila i knihy pro diabetiky s recepty rekla ze i ty jsou k nicemu.Nevim co mam jist.Navic jsem na voziku takze nemam dost pohybu. Jana

    Odpověď

    Milá Jano, to je asi nedorozumění. Knihy pro diabetiky jsou většinou velmi užitečné a pro většinu lidí, pokud nemají ještě jiné dietní omezení, jsou tvaroh a jogurt v rozumné míře vhodné a borůvky také, pokud nejsou slazené cukrem. Zkuste se ve vlídném duchu s paní doktorkou domluvit. Možná má nějaký důvod, proč vám tyto potraviny odpírá. Napadá mě třeba, že jíte místo běžného kelímku jogurtu obsah celého kelímku obřího, které se také prodávají. Nebo můžete mít intoleranci laktózy (mléčného cukru).

    Doporučení  redakce: 

    podívejte se na naše Fotojídelníčky, mohly by Vám být užitečné https://www.cukrovka.cz/dietni-jidelnicek

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, vaše recepty jsou plné potravin souvisejících s cukrovkou (maso a mléčné výrobky). Jak očekáváte, že lidé nedostanou cukrovku, když doporučujete tento druh jídla?

    Odpověď

    Dobrý den,

    naše recepty jsou zdravé, vyvážené, obsahují doporučené množství bílkovin, sacharidů i tuků na celý den ve 4 rámcových dietách, jsou vhodné pro 4 různé energetické potřeby a zároveň jsou redukční povahy. 

    Mléko a mléčné výrobky nejsou zdraví škodlivé (naopak mají velmi výhodné nutriční složení pokud zvolíme správné)  a maso či některé masné výrobky v doporučením množství rovněž ne. 

    Cukrovka je civilizační onemocnění způsobené nadváhou a obezitou z nadbytku příjmu energie či nedostatku pohybové aktivity. Naše Fotojídelníčky ukazují, jak se lze stravovat zdravěji tak, aby se dotyčný mohl vyhnout drastickým dietám, které končí jojo efektem a pocitem selhání. Cílem je rovněž ukázat, jak velké množství daných potravin lze na jeden talíř dát. 

    Fotojídelníčky jsou tvořeny nutričními terapeutkami, absolventky 1. lékařské fakulty UK, všechny mají navazující magisterské studium a mnohaletou praxi. 

    Proto doufám, že si Vaši důvěru zasloužíme. 

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, teprve si vše ohledně stravy a tématu budu studovat. Mám dědičně sklony k diabetu, momentálně mám po dvou těhotenství proběhlých ve věku nad 40 let, nadváhu 10 kg (vážím 70 kg při 162 cm) a budu váhu redukovat. Miluji sladké a jsem hodně vytížená, k tomu vstávám k malým dětem i několikrát za noc. Nezbývá mi, než se věnovat svému až když všichni večer usnou a abych to vydržela, sahám po "energii", po sladkém. Nemyslím, že to s konzumací sladkého přeháním, celkově se stravuji z 80% zdravě, ale mívám lačnou kolem 5,8 - 6,2. Myslím si, že to souvisí i s dlouhodobým nevyspáním a tuším, že játra pak produkují něco, co hýbe s hladinou glykémie. Ráda bych ale sahala po zdravější verzi sladkého, proto bych se chtěla zeptat, jestli je řešením konzumace výrobků se zdravější formou cukru, tedy čekanka, datle, stévie nebo umělá sladidla (maltitol) apod., nebo je pro slinivku zkrátka vše "cukr" a je jedno jakého druhu, a nedá se to tedy obejít zdravější formou slazení? Jde mi o to, mít dlouhodobě udržitelné zásady správného stravování bez striktního vysazení cukru (to bych nezvládla) a nerozjet si diabet. Moje představa je, že si např. upeču buchtu nebo cukroví ze zdravější mouky, osladím Erythritolem, čekankovým sirupem apod. a to bude v pořádku. Děkuji! Martina

    Odpověď

    Dobrý den Martino, 

    určitě přemýšlíte správně. Cukr v podobě sušeného ovoce je mnohem zdravější a méně kaloričtější než např. tatranka. 

    Lačný cukr lze snížit velmi obtížně, můžete zkusit zařadit večerní procházky, či posunout dobu lačnění. 

    Sladit lze náhradními sladidly, já osobně mám nejraději čekankový sirup a erythritol.  Nemají kalorie a nezvyšují cukr v krvi. 

    Nevhodné jsou med, fruktóza, glukóza, datle, datlový sirup a všechny ostatní sirupy kromě čekankového. 

    Detailně můžete studovat v mém článku zde

    Náhradní sladidla | O cukrovce

    Sladké pečení lze rovněž pojmout zdravěji tak, že místo bílé mouky budete dávat mouku s vyšším obsahem vlákniny (pohanková, špaldová, celozrnná, žitná) nebo jejich různé poměry. Místo šlehačky tvaroh, místo části cukru náhradní sladidlo  - třeba půl na půl. Místo másla kefír, cottage, tvaroh...

    Zdravější je ale postupně omezovat množství cukru jak v buchtě, tak v každodenním životě a postupně si zvykat na méně sladkou chuť. 

    Nadbytek náhradních sladidel ve stravě má samozřejmě negativní dopad na naše zdraví, proto se vždy řiďte DDD - denním doporučeným množstvím. 

    Co se týče prevence cukrovky, primárně se doporučuje udržovat se v kondici - mít dostatek pohybu a normální tělesnou hmotnost. Cukrovka 2. typu je způsobena nadváhou a obezitou, většinou z nadbytku příjmu tuku a nedostatku pohybu. 

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Snižuje cigarety cukr v těle? Roman

    Odpověď

    Milý Romane, nesnižuje.

    Neuvádíte nic o diabetu, ale pokud máte diabetes, musím podotknout, že diabetes a kouření, to je špatná kombinace. S cukrovkou se dá leccos dělat, když se hodně snažíte, ale nezbavíte se jí. I výborným způsobem léčený diabetes přispívá k celkové nemocnosti během let, i když se situace velmi zlepšila, respektive možnosti.

    Kouření ale škodí v mnoha směrech a dá se tomu zcela předejít. Navíc podobně jako diabetes kouření škodí malým i velkým krevním cévám a toto působení se přinejmenším sčítá.

    Detail dotazu
Zobrazit všechny dotazy z kategorie "Cukrovka a životospráva"

Napsat dotaz

Uveďte prosím co nejjednodušeji několika slovy, případně upravujeme redakčně

Na stránkách se zobrazí pouze Vaše jméno, nikoliv příjmení

Týká se osoby, jejíž problém je řešen

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazen

bude přístupný pouze redakci

Pro případ upřesnění dotazu

Zveřejňujeme pouze dotazy srozumitelné, dotazy opakované a podobné neuvádíme. Zadáním dotazu souhlasíte s Pravidly poradny a zpracováním osobních údajů.

Doporučení a pravidla poradny: Dříve než nám zašlete svůj dotaz, vyhledejte si prosím, zda stejný nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Doporučujeme vepsat do obdélníčku "Hledat v poradně" klíčová slova týkající se vašeho dotazu a prohlédnout si starší odpovědi na stejné či podobné téma. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejněny stejně jako odpověď na ně. V odpovědi uvedeme pouze vaše křestní jméno, rok narození, tělesnou hmotnost a výšku, jelikož tyto parametry s odpovědí většinou souvisí. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky slouží pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!