Poradna

Doporučení a pravidla poradny: Dříve než nám zašlete svůj dotaz, vyhledejte si prosím, zda stejný nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Doporučujeme vepsat do obdélníčku "Hledat v poradně" klíčová slova týkající se vašeho dotazu a prohlédnout si starší odpovědi na stejné či podobné téma. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejněny stejně jako odpověď na ně. V odpovědi uvedeme pouze vaše křestní jméno, rok narození, tělesnou hmotnost a výšku, jelikož tyto parametry s odpovědí většinou souvisí. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky slouží pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!

hubnutí u Metforminu

Datum vložení dotazu: 27.12.2022

Ptá se: Dáša

Dotaz

Mám 70 let, užívám metformin který napomáhá hubnutí, nemám nadváhu a hubnout nechci ani přibrat-chci si udržet svoji váhu. Vážim se každý den,jakmile vidím že jde ručička na váze dolů,okamžitě se začnu cpát a váhu vyrovnávám..co s tím? Dr.jsem říkala že hubnout při mé výšce a váze nebudu..Dr.mlčí..asi si říká kdo z koho..cukr mám po tbl do 7 moll. Dáša
věk: 70 let výška: 170 cm váha: 79 kg

Odpověď

Milá Dášo,

všeobecně platí, že nadváha zhoršuje diabetes 2. typu. Většina pacientů, zdaleka ne však všichni, s diabetem 2. typu mají nadváhu, nebo jsou přímo obézní. Snížení kalorického příjmu a omezení sacharidů většinou vede ke zlepšení diabetu a tento efekt je někdy silnější, než některé léky, které se na tento typ diabetu používají. Úbytek tělesného tuku často vede ke zlepšenému působení inzulínu, kterého mají diabetici 2. typu relativní nedostatek. Mohou si tak vystačit se svojí sekrecí inzulínu nebo nepotřebují užívat tolik léků, případně i inzulín injekční.

Řada léků, které pacienti s diabetem 2. typu užívají, zvyšují sekreci inzulínu a tím vyrovnávají jeho relativní nedostatek a v podstatě napomáhají obezitě. Takovým lékem ale není metformin. Ten nezvyšuje sekreci inzulínu, ale zlepšuje jeho působení. To je důvod, proč tento lék nepodporuje obezitu nebo dokonce může pomáhat některým pacientům zhubnout. Rozhodně to ale není lék, který by se přímo používal na obezitu nebo k hubnutí. Proto ani štíhlé pacienty s diabetem neohrožuje tím, že by zbytečně hubli. Je to lék osvědčený a bezpečný, bohužel ale pro mnoho pacientů s diabetem 2. typu, zejména pro ty, co nejsou ochotni dodržovat doporučený dietní režim, nestačí.

Vy máte celkem přiměřenou hmotnost, i když podle tabulek již spadáte do kategorie nadváhy lehčího stupně. Určitě by vám a vašemu diabetu mírné zhubnutí neškodilo, ale není to nezbytné. Každý je jinak stavěný a pokud byste si svoji hmotnost do budoucnosti udržela a nepřibírala, bylo by to v pořádku. Paní doktorka asi mlčí proto, protože má asi podobný názor jako já. Mírně zhubnout by neškodilo, ale hlavní je, že nepřibíráte. To je v podstatě chvályhodné a paní doktorka se určitě nesnaží nějak vás "porazit" a dosahovat svého, přeje vám váš celkem správný názor. Cukrovka ale někdy pokračuje, i když se pacient velmi snaží, a potom se musejí zařadit další léky. Aby se tomu předešlo, je právě vhodné dodržovat dietu. Pokud jste zde použila příměr "kdo s koho", tak by to měl člověk chápat spíš jako váš souboj s diabetem a nikoli jako souboj s lékařkou. Glykémie 7 je mírně zvýšená. Metformin je k tomu dobrý lék, ale jeho dávka je buď malá, nebo vám plně nestačí. Mohla byste tomu pomoci mírným zhubnutím a větším pohybem, ale také, pokud by glykémie byla nadále zvýšená, dostat nějaký další lék. Asi by v rozhodování pomohla znalost glykovaného hemoglobinu, což je ukazatel dlouhodobý, nebo také znalost vašich glykémií po jídle.

Tak já vám přeju, ať vám vaše obvyklá hmotnost zůstane a ať se zbytečně nepřete s vaší paní doktorkou.  Pokud ale při zvýšené glykémii užíváte pojmy jako "okamžitě ze začnu cpát co to dá", tak to se vaše paní doktorka opravdu musí obrnit trpělivostí. Vy to ale zřejmě ani tak nemyslíte, protože jinak byste byla jako koule. Tak šťastný a veselý!

(odpovídá Prof. MUDr. František Saudek, DrSc., Klinika diabetologie, IKEM Praha)

Další dotazy z kategorie "Cukrovka a životospráva"

151 dotazů

  • Dotaz

    Dobrý den, uvádíte zde informaci, že si můžeme vybrat jeden ze čtyř jídelníčku. Prosím kde je najdu? Irena

    Odpověď

    Milá Ireno,

    Váš zájem o naše jídelníčky nás moc těší. Dalo to práci jídelníčky sestavit, naštěstí je o ně velký zájem, takže se naše práce vyplatila. Podívejte se prosím zde: https://www.cukrovka.cz/dietni-jidelnicek jsou tam 4 kategorie jídelníčků dle TYPU DIETY, charakterizované denním příjmem sacharidů. Vyberte si, zda chcete dietu bez svačin = 3 jídla denně, nebo se svačinami = 5 jídel denně a nakonec doporučuji vybrat počet dnů, na který si přejete jídelníček vytvořit. Klikněte pak na tlačítko Generovat náhodně a jídelníčky se Vám vytvoří automaticky. Kdyby Vám nějaká jídla nevyhovovala, můžete si je v jídelníčku interaktivně měnit a přitom vždy zachováte TYP DIETY, který jste si na začátku vybrala.

    Přeji příjemnou zábavu s našimi jídelníčky, které jsme nazvali Fotojídelníčky, jelikož, když si vícekrát klinknete, dostanete se stále hlouběji až k reálnému vyobrazení Vašeho jídla přes celou obrazovku.

    Pokud byste nechtěla dodržovat tak "přísnou" dietu z Fotojídelníčků, máme ještě jeden typ diety v záložce https://www.cukrovka.cz/recepty-diabetika.

    S přátelským pozdravem

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Při posledních 3 odběrech krve (zhruba v rozmezí 10 měsíců ) mě byl diagnostikován prediabetes (hodnoty kolem 5.9 - 6.1). Praktická lékařka mě řekla ať přijdu na kontrolu za 6 měsíců a dietu si najdu na internetu! Nechci komentovat doktorku, ale co jsem si vyhledal: - ANO MOHU...Celozrnné pečivo, zelenina, ovoce, mléčné výrobky, vejce, rostlinné tuky/margaríny, maso libové / uzeniny libové / ryby, těstoviny celozrnné, luštěniny, brambory, rýže divoká, hnědá, pohanka, ořechy,semínka, čaj a káva neslazené . - NEMOHU: smažené, konzervy všechny?, tučné mas.výrobky, bílé pečivo?, sladké pečivo, cukroviny, marmelády, sycené sladké limonády, rýže bílá, lihoviny. - MOHU OMEZENĚ...světlé pivo/dia pivo ?, víno?, chléb konzumní, DIA sušenky, sušené ovoce, smažené bez tuku v horkovz.friteze, slané pochutiny, čím sladit/ochutit vodu? Děkuji za reakci

    Odpověď

    Dobrý den, 

    ano, opravdu můžete veškeré zmíněné potraviny, které jste uvedl. Pouze bych zdůraznila pár detailů, jeden z nich je množství daných surovin. Zatímco jeden ks jablka na svačinu je naprosto v pořádku, 10ks sušených švestek by už mohl zvýšit cukr v krvi. Proto se doporučuje věšinou 1 ks čerstvého ovoce na svačinu a kombinovat s např. bílým jogurtem.  Nejméně cukru obsahují bobuloviny, nejvíce banán, přezrálé ovoce, sušené ovoce, kompoty. Mléko a mléčné výrobky určitě zařazujte, spíše volte polotučné nebo i nízkotučné - např. jogurty s nízkým obsahem tuku a vysokým obsahem bílkovin. Polotučný i nízkotučný tvaroh jsou výborné na svačiny, snídaně i večeře  v podobě slaných pomazánek či sladkých dezertů (např. s čekankovým sirupem nebo erythritolem). Výborné jsou na svačinu i kefíry. 

    Rostlinné tuky - margaríny typu Flora jsou vhodné, méně vhodné jsou kokosový, palmový, palmojádrový tuk. Lze zařazovat v malém množství i máslo. Máslo se nemá používat k tepelné úpravě. Na smažení řepkový olej ano.  Veškeré přílohy, které jste zmínil jsou vhodné, ještě bych doplnila třeba bulgur, kroupy, quinou, jáhly, ovesné vločky atd. S klidem si můžete dát i obyčejné těstoviny, když upravíte jejich množství na talíři např. 1/3 talíře příloha. 

    Káva presso je v pořádku, český "turek" vhodný není. 

    Konzervy můžete, konzervace potravin není zdraví škodlivá, záleží ale na tom, co konkrétně v konzervách máte. Lze sehnat zeleninu, ovoce, luštěniny, ryby ve vlastní šťávě, krůtí maso ve vlastní šťávě atd. - ty můžete, naopak taková vepřovka je příliš kalorická a obsahuje příliš mnoho nasycených mastných kyselin. 

    Smažení omezujte, ale když připravovat pokrm, můžete na něho použít 1 lžíci oleje. Bílou rýži jíst můžete, stejně tak i chléb konzumní, omezujete jen její množství a je vhodné přílohu s nízkým obsahem vlákniny doplnit zeleninou či luštěninou. Stejně tak si můžete občas dát i bílý rohlík, když k němu dodáte hodně vlákniny ze zeleniny. Bílý rohlík a konzumní chléb nejsou jed, pouze nemají tolik vlákniny, a proto mohou více zvyšovat cukr v krvi. 

    Lihoviny nezařazovat - výjimečně :)), víno suché lze, či např. prosecco malá sklenička za den. Hodně doplňovat čistou vodou. Pivo příležitostně lze, nicméně kalorická hodnota půllitru piva se rovná téměř 1 velkému krajíci chleba. Lze preferovat desítku před dvanáctkou, tím lze ušetřit i 500kJ = 1/2 krajíce chleba.

    Ořechy a semínka jsou zdravé, ale hodně kalorické, stačí do 30 g denně. 

    Sladit lze jakýmkoli náhradním sladidlem, já mám nejraději čekankový sirup a erythritol, ale je toho hodně a nic není zdraví škodlivé, pokud nepřekročí denní doporučenou dávku. Sladké limonady ne, ze sladkosti  občas oplatky bez polevy a náplní, sušené ovoce v malém množství, proteinové tyčinky bez cukru, tvarohové tyčinky pilos, hořkou čokoládu, ovoce sušené mrazem...Lze pít různé čaje, vodu s citrónem, mátou, nápoj bolero, minerálky s náhradním sladidlem, šumáky s náhradním sladidlem. Ale spíše pro zpestření, preferujte vodu neochucenou.

    Dále je důležitý kvalitní spánek, pitný režim, pravidelná strava a pohybová aktivita. Někdy je více důležitější jak to, co jíte, kolik toho sníte... Doporučuje se rozložit si talíř na 1/3 příloha 1/3 zdroj bílkovin (maso, luštěniny, mléko, mléčné výrobky, vejce, tofu atd. ) 1/3 zelenina...

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Jaké ovoce mohu jíst

    Odpověď

    Dobrý den Jarmilo, 

    ovoce můžete jíst veškeré, pouze se zaměřuje na jeho množství. Doporučuji zařadit 1ks ovoce na svačinu společně se zdrojem bílkovin (např. + bílý jogurt, tvaroh apod. ) Díky tomu nebude svačina obsahovat pouze jednoduché cukry, ale i vlákninu, bílkoviny a tuky. Díky tomu nebude vzestup glykémie po ovoci tak velký, jako kdybyste snědla ovoce samotné. 

    Všeobecně nejvíce cukru obsahuje banán a hroznové víno, nejméně pak bobuloviny. 

    To, zda opravdu můžete sníst jeden ks ovoce lehce ověříme pomocí přeměření na glukometru, glykémie 2 hodiny po jídle by neměla být vyšší jak o 2 mmol/l. 

    Poznámka redakce:

    omlouváme se za pozdní dodání odpovědi

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, zjistili mě prediabetes a dost s tím bojuji. Oběd a večeři nějak zvládám, jen nevím co snídat? Byla by prosím nějaká rada? Děkuji Pavla

    Odpověď

    Dobrý den Pavlo,

    doporučuji podívat se na náš nový projekt FOTOJÍDELNÍČKY, kde je možné zvolit si množství sacharidů na den a podle toho si upravit stravu. Pevně věřím, že tam najdete inspiraci i pro vaše snídaně. Odkaz pro jistotu uvádím i zde: https://www.cukrovka.cz/fotojidelnicky

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, Byl mi naměřen prediabetes, kde problém je glukóza na lačno 6,3 mmol/l. Na diabetologii se s tímto problémem nedostanu, nicméně chci upravit svůj jídelníček tak, abych co nejdéle předcházel vzniku cukrovky. Z jídelníčku jsem vyřadil rychlé cukry, zařadil zeleninu, celozrné výrobky, ryby... Řídím se podle doporučení pro diabetes 2. Nedaří se mi ale najít informace o vhodném množství složek potravin, tudíž žádám o radu. Dočetl jsem se, že strava bohatá na tuky podporuje vznik inzulinové rezistence. Nicméně nemohu určit kolik tuku bych měl správně přijímat ve stravě, abych rezistenci nepodporoval. Proto můj dotaz zní: Kolik sacharidů, bílkovin, tuků a vlákniny by měl přibližně za den sníst muž 58 kg, 179 cm výška. Tak, abych nezvyšoval inzulinovou rezistenci a zároveň si neublížil. Pohybovou aktivitu mám složenou z 3 +- 30-45 minutových procházek svižným tempem za den a 15-30 minutovým cvičením na posilovacím stroji za den. Moje glukóza během dne před a po jídle za 60 a 120 minut nepřesahuje 7,5. Což jsem si zatím otestoval na 6 jídlech z nového jídelníčku. Děkuji a přeji hezký den. Albert

    Odpověď

    Dobrý den Alberte, 

    prozatím se nebudu pouštět do výpočtu energetické potřeby, protože mi nesedí informace, které jste nám poskytl. 

    Uvádíte, že máte prediabetes, vážíte 58kg měříte 179cm. Čili je vaše BMI 18,1  =  BMI méně než 18,5 je podváha. 

    K takové podváze u muže mi nesedí dg. prediabetes, obzvláště pokud přihlédnu k vašemu mladému věku - 32 let. 

    Prosím dejte mi vědět, zda jsou údaje, které jste nám poslal opravdu reálné. Pokud je to opravdu tak,  jak píšete, přikláněla bych se k vyšetření diabetu, existuje více typu diabetu jako např. DM 1. typu či DM LADA.  

    Energetickou potřebu si můžete popřípadě vypočítat zde. 

    Kalkulačka BMR - bazální metabolismus - Pomůcky pro diabetiky - MTE

    Dále si najdete v našem Foto Jídelníčku nejvíce podobnou kalorickou hodnotu. A podle toho se můžete řídit,  živiny jsou zde rozpočítání dle doporučení pro diabetiky a to  30% tuků, 50% sacharidů, 20% bílkovin. 

    Beáta Bohnerová

    nutriční terapeutka

    ......................................................................................................................

    Názor lékaře:

    Milý Alberte, jste téměř podvyživený a diagnóza diabetu 2. typu nebo prediabetes 2. typu je téměř vyloučená.

    Na prvním místě je nutné ověřit vaši glykémii na lačno. Je potřeba, abyste od večeře předchozího dne již nic nejedl a nepil nic sladkého a ráno se dostavil k odběru. Stanovení glykémie je nutné provést s použitím laboratorního přístroje, nikoliv glukometru.

    Budete-li skutečně mít zvýšenou glykémii, může se jednat o pomalu začínající diabetes 1. typu nebo o nějakou formu diabetu pankreatického (při onemocnění pankreatu, které pak v určité míře postihuje i Langerhansovy ostrůvky.

    Já bych vám nyní doporučoval normální zdravou dietu, která vám bude chutnat. Jako se to doporučuje i všem zdravým lidem, neměl byste zbytečně pít sladké nápoje a jen minimálně sladké zákusky apod.

    Pokud by se jednalo o diabetes 1. typu, dieta by s tím nic nespravila a protože jste velmi štíhlý, spíše by vám měl být včas nasazen inzulín. Ale mluvit o tom je skutečně předčasné. Jezte normálně a dostavte se nejlépe ještě 2x ke stanovení glykémie na lačno.

    prof. MUDr. František Saudek, DrSc.

    Detail dotazu
Zobrazit všechny dotazy z kategorie "Cukrovka a životospráva"

Napsat dotaz

Uveďte prosím co nejjednodušeji několika slovy, případně upravujeme redakčně

Na stránkách se zobrazí pouze Vaše jméno, nikoliv příjmení

Týká se osoby, jejíž problém je řešen

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazen

bude přístupný pouze redakci

Pro případ upřesnění dotazu

Zveřejňujeme pouze dotazy srozumitelné, dotazy opakované a podobné neuvádíme. Zadáním dotazu souhlasíte s Pravidly poradny a zpracováním osobních údajů.

Doporučení a pravidla poradny: Dříve než nám zašlete svůj dotaz, vyhledejte si prosím, zda stejný nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Doporučujeme vepsat do obdélníčku "Hledat v poradně" klíčová slova týkající se vašeho dotazu a prohlédnout si starší odpovědi na stejné či podobné téma. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejněny stejně jako odpověď na ně. V odpovědi uvedeme pouze vaše křestní jméno, rok narození, tělesnou hmotnost a výšku, jelikož tyto parametry s odpovědí většinou souvisí. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky slouží pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!