Poradna

Doporučení a pravidla poradny

Dříve než nám zašlete svůj dotaz, vyhledejte si prosím, zda stejný nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Doporučujeme vepsat do obdélníčku "Hledat v poradně" klíčová slova týkající se vašeho dotazu a prohlédnout si starší odpovědi na stejné či podobné téma. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejněny stejně jako odpověď na ně. V odpovědi uvedeme pouze vaše křestní jméno, rok narození, tělesnou hmotnost a výšku, jelikož tyto parametry s odpovědí většinou souvisí. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky slouží pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!

diabetes 2. typu a fyzická zátěž

Datum vložení dotazu: 11.11.2021

Ptá se: Libor

Dotaz

Před kratším fyzicky intenzivním cvičením v posilovně s činkami cukr 7 a po 1/2hod je 15. Co je příčinou a jak na to. Dekuji Libor
věk: 63 let výška: 178 cm váha: 89 kg

Odpověď

Milý Libore, neuvedl jste, zda užíváte nějaké léky a zda dodržujete dietu s omezením sacharidů. Je také důležité vědět, zda před cvičením (řekněme 90 – 30 min. předem) něco jíte. Sacharidy se pak mohou ještě postupně vstřebávat ze zažívacího ústrojí.

Kratší intenzivní cvičení však pro některé lidi představuje určitou formu stresu, při kterém se uvolní některé hormony, jako zejména adrenalin a kortizol. Oba tyto hormony mobilizují v těle cukr, a to proto, aby tělo mělo k dispozici energii pro cvičení nebo pro stresující činnost. U pacientů s diabetem to bohužel není ale třeba, protože glykémii mají již zvýšenou a s tím uvolněným cukrem si tělo neví rady.

Proto se doporučuje spíše tzv. aerobní cvičení raději než silové, při kterém se člověk více zadýchá (a spaluje cukry) a které má většinou delší trvání.

Já vám navrhuji dvě věci:

  1. Cvičte pravidelně, nejlépe každý den, klidně i 2x. Tělo se vytrénuje, cvičení nebude tolik stresující (i když to možná ani nevíte) a bude se lépe spalovat cukr. Trvání by mělo být pokud možno delší a ne pouze nárazové, tedy alespoň 40 minut nebo 2x 20 minut.
  2. Zařaďte pokud možno aerobní cvičení. Sem patří běh (i pomalý), rychlá chůze, intenzivní ale nikoliv náročná gymnastika, míčové hry, tenis, jízda na kole a podobně. Chcete-li cvičit i silově, rozdělte si cvičení na 2 poloviny. Nejdřív se trochu rozcvičte, pomalu si zaběhejte nebo rychle projděte, a pak přidejte ty silové cviky.

Po určité době, pokud své cvičení nebudete zbytečně přebíjet nadměrným příjmem jídla, povede spíš k poklesu nebo dokonce normalizaci glykémií.

(odpovídá Prof. MUDr. František Saudek, DrSc., Klinika diabetologie, IKEM Praha)

Další dotazy z kategorie "Cukrovka a životospráva"

77 dotazů

  • Dotaz

    Prosím o sdělení jaká je maximální dávka cukru_sacharidu pro cukrovkáře. Údaje na internetu jsou od 90 do 250 !?

    Odpověď

    Milý Cyrile, ano, je tomu tak. Pro osoby s diabetem je existuje široké rozpětí dietního doporučení z hlediska množství sacharidů.

    Do diety je ovšem nutné započítávat všechny sacharidy, to znamená i ty v zelenině, v polévkách, omáčkách, v ovoci a podobně.

    Záleží na tom, jak je cukrovka vyrovnaná, jaký je výživový stav pacienta, jak moc se fyzicky namáhá a jak je starý.

    Vy máte přiměřenou váhu a patříte spíše k vyšší věkové kategorii. Proto bych vám doporučoval dietu s obsahem asi 150 až 180 g sacharidů denně, rozdělených do 3, případně 4 denních jídel.

    Samozřejmě také záleží na vaší léčbě, ale ta by se spíše měla přizpůsobit vaší dietě, abyste neměl hlad a nehubnul ani netloustnul. I na našich stránkách naleznete odkaz na vzorový jídelníček.

    https://www.cukrovka.cz/obsah-sacharidu-v-potravinach

    https://www.cukrovka.cz/rozliseni-diet-dle-mnozstvi-sacharidu-ve-strave

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, manželovi na OGTT při odběru na lačno byl zjištěn cukr 7,04, test byl tedy ukončen. Na zátěžový test byl odeslán s hodnotou 6,4.Už několik let se potýkal s prediabetem. Dostal léky metformin 500 1x denně a s doporučením, nejíst bílé pečivo a těstoviny. Prosím o radu. Jak má v této fázi vypadat jídelníček takového člověka? Je vůbec možné změnou stravy a životního stylu ještě docílit stavu bez léků? Děkuji. Tamara

    Odpověď

    Dobrý den Tamaro, 

    metformin je účinný lék snižující dlouhodobý cukr v krvi (odborně glykovaný hemoglobin - HbA1c). Metformin potlačuje tvorbu glukózy v játrech a zvyšuje periferní citlivost tkání na inzulin. Mimo tento efekt má řadu dalších pozitivních vedlejších (nejen preventivních) účinků, jako např.: 

    • Metformin podle řady studií snižuje kardiovaskulární riziko. Ve studii UKPDS snížil metformin riziko infarktu myokardu (IM) více než jiné léky při srovnatelném efektu na glykémii.
    • Ve studii UKPDS došlo u diabetiků 2. typu k nejmenšímu vzestupu hmotnosti ze všech užívaných antidiabetik právě po metforminu.
    • Ve studii DPP zaměřené na prevenci pacienti s prediabetem po metforminu redukovali hmotnost.

    Metformin je v léčbě DM2 lékem první volby a je podáván prakticky u všech pacientů. 

    Aby byly pacientovi odebrány léky na diabetes, musí prokázat velkou píli a velké odhodlání. Cesta je to dlouhá a obnáší redukci hmotnosti, zdravý životního styl, tedy kromě vyvážené stravy i pravidelnou pohybovou aktivitu. Vše v konečném výsledku závisí ale na lékaři, protože všeobecně se odebrání léku nedoporučuje. Ale najdou se i pacienti, kteří to dokázali. 

    Všeobecně se doporučuje nejen omezit příjem sacharidů - tedy jak píšete těstovin a bílého pečiva, ale i snížit množství živočišných tuků, dostatečný příjem rostlinných tuků  a dostatečná konzumace kvalitních plnohodnotných bílkovin. 

    U sacharidů je velmi důležitý obsah vlákniny. Vláknina zpomaluje vstřebávání sacharidů, tím dochází k pomalejšími a nižšímu nárůstu cukru v krvi. 

    Proto se nedoporučuje bílé pečivo, které vlákninu neobsahuje, místo toho je vhodný žitný či celozrnný chléb. Kvalitní celozrnné pečivo by mělo obsahovat alespoň 5 g vlákniny / 100 g výrobku. 

    Z příloh mají nejméně sacharidů (vyjmenováno vzestupně) luštěniny a brambory, poté rýže natural, rýže basmati, těstoviny semolínové a celozrnné, těstoviny klasické - pšeničné, knedlík bramborový, knedlík houskový. Více o sacharidech si můžete přečíst v mém článku zde: Sacharidové přílohy | O cukrovce

    Porce přílohy závisí na doporučeném příjmu sacharidů za den (řekne vám lékař či nutriční terapeut). Poté se můžete řídit rámcovým jídelníčkem. Rozlišení diet dle množství sacharidů ve stravě | cukrovka

    To vše je ale pouze vrchol ledovce, vědět toho potřebujete mnohem více. Myslím, že nejlepší by pro vás bylo, kdybyste se svěřili do rukou kvalifikovaného odborníka - nutričního terapeuta či specialisty. Seznam ambulancí - Česká asociace nutričních terapeutů (cant.cz)  

    Jídelníček by  mohl vypadat např. takto ( celkem 9000kJ, 200gS - zapůjčeno od mého pacienta) 

    Přeji pevné zdraví a silnou vůli. 

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den mám dotaz, žena, výška 161cm, váha 80 kg, věk 53 let byla mi diagnostikována DM - tedy snad jen prediabetes s nařízenou dietou - změnou stravování - 3.6.2021 naměřena váha 92 kg po 3.měsících naměřeno 80 kg 8.9.2021 a chtěla jsem se zeptat jak je to s tukovou hmotou atd. viditelně jsem zhubla poznávám to na velkých kalhotách... jedná se prosím ještě o nadváhu či obezitu a jak je to s konzumací pečiva, zatím ještě nedokážu být bez pečiva ale jím chleba a tmavé pečivo. Jaroslava

    Odpověď

    Milá Jaroslavo, kladete mi přímou otázku a já tedy odpovídám přímo: ano, hmotnost 80 kg při tělesné výšce 161  cm vás zařazují podle stanovených kritérií do kategorie „obezita 1. stupně“. Jinak to není nic hezkého říkat někomu, že je obézní a nemá to velký smyls, pokud dotyčný nemá opravdový zájem  něco pro svoje zdraví udělat a chce zhubnout. Vaše předchozí hmotnost vás řadila dokonce již do kategorie „obezita 2. stupně“, chcete-li to vědět.

    Já vás ale musím velmi pochválit, že jste tak výrazně a za krátkou dobu zhubla, musela jste se hodně snažit. Nadváha a obezita představují velké riziko nejen pro vznik diabetu, ale také pro řadu dalších onemocnění, počínaje srdcem, klouby, játry, ledvinami, atd. atd. Teď jenom bude těžké si novou váhu udržet, nebo ji dokonce dále snížit, třebaže ne již tak rychle. Vezměte ale v úvahu, že vám je teprve 53 let a kam až by vaše hmotnost mohla vystoupat, kdybyste se k tomu nepostavila čelem.

    Dovoluji si odhadnout, že ztracených 12 kg představuje především ztrátu 12 kg tukové tkáně a pokud byste ztratila dalších 12 kg, byla byste teprve na hranici nadváhy. Pokud byste se při tom dostatečně pohybovala a udržovala se fit, tak by se nejednalo o svalovou ani kostní hmotu, takže byste o nic „cenného“ nepřišla a bylo by vám líp. Cesta k tomu je ale trnitá a často provázena zklamáním, když to nejde tak dobře. Proto vám doporučuji dávat si raději jen menší cíle, nyní tedy zejména váhu udržet.

    Pokud jde o jídlo, tak ze všeho nejdůležitější je udržovat jeho nízkou kalorickou hodnotu. Měla byste tedy především omezit všechny zbytečné tuku, zejména živočišné. Pečivo je ale také významným zdrojem kalorií a v těle se snadno přeměňuje na tuk. Měla byste ho tedy jíst rovněž pokud možno málo a sacharidy přijímat raději ve formě zeleniny a ovoce, které alespoň obsahují vitamíny.

    Ze všeho nejlepší by bylo, kdybyste se spojila s rozumným nutričním terapeutem, který by vám poradil. Rozhodně vám nedoporučuji žádnou „zázračnou“ dietu.

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobry den. Mela jsem v 8,15 rano, 7, coz uz je za hranou…nemam diagnostkovanou cukrovku.ani pred cukrovku. Predesle testy byvaly kazdorocne lehce nad hranici normalnich hodnot…mam nadvahu a pohyb uz nemam tak intenzivni,co jsem v duchode,predcasnem. Take se mi z roku na rok zvedly RBC, WBC, Hemoglobin, jsou ale porad v referencnich hodnotach laboratore. Je mi 61. Beru na tlak Losartan Potassium 100 mg, Jinak nic. Muj lekar mi pouze doporucil denni rychle prochazky a vice, ale mensich porci denne. Vaha behem pul roku uz sla dolu, to jeste pred testem krve. Zadne jine potize nemam. Co se tyka stravy…..jim vice zeleniny nez masa,to temer nejim, mimo kureciho, 1-2 krat v tydnu mam nejake ryby, losos apod, jim bezne avocado, ale i ovoce,ktere mozna bych nemela…? Hrozny, pomerance….hodne jim hlavkovy salat, okurky, rajcata, porek, obcas houby. Piju vodu, kavu,kefir,beru probiotika. V srpnu jsem totiz mela Antibiotika na infekci moc.cest( poprve v zivote). Jinak beru vitamin C, D, Zinek, Omega Krill a Multivitamin…nevim zda to vsechno potrebuji…ale bylo to doporucovano vzhledem k posileni imunity k vuli Covidu apod….je ale fakt ze jim v tydnu pomerance i vytlacuji stavu z citronu do vody 1 krat denne…take mam rada cibuli a cesnek a obcas ochutim polevky nebo salaty I Turmericem. Salaty zalivam oliv.olejem, vubec neuzivam majonezu, jen trochu do rybich pomazanek ci vajickoveho salatu co pak krat v mesici pripravim. Nejim housky,rohliky, jen celozrnne bagety apod a to jen rano. Mam mirne ztucnela jatra dle ultrazvuku, doporuceni, podobne jako k tomu zvysenemu cukru…pohyb, mensi porce, nejist jen 2-3 krat denne…muj hlavni dotaz teda je…snizim ten ranni cukr bez leku, kdyz mi ani nebyly predepsany? Staci ta recukce vahy a chytrejsi jidelnicek…? Co ty vitaminy…neovlivnuji zelezo v krvi, tak ze mi stoupl hemoglobin a ten cukr? Pred Covid erou jsem brala jen Multivitamin a vitaminy jsem mela z jidla a piti. Dekuji moc, pokud se kouknete na muj dotaz. Zdravim Marcela

    Odpověď

    Milá Marcelo,

    Momentálně asi léky na diabetes skutečně nejspíš nepotřebujete. Teprve kdyby se vám nepodařilo omezit jídlo a trochu zhubnout, by se pro vás hodil metformin, např. v dávce 2x 500 mg.

    Hodnotu glykémie máte již na hranici diabetu a je pravděpodobné, že po jídle vám hodnota dále stoupne. Měla byste se proto opravdu snažit, aby se porucha postupně nezhoršovala a léky potřebovat budete.

    Na prvním místě byste měla snížit kalorickou hodnotu vaší potravy. Jíte sice samé zdravé věci, ale s takovým elánem, až se mně samotnému sbíhají sliny. Určitě byste měla maximálně omezit příjem sacharidů v podobě pečiva, příloh a vysloveně sladkého ovoce a také byste měla snížit příjem tuků v podobě tučnějšího masa, pomazánek, sýrů a podobně. Nesladké zeleniny jezte kolik máte chuť, ale na sladší ovoce přece jen dávejte pozor. Pomeranče jsou vynikající a jistě jsou vhodné, ale pokud je zkombinujete ještě s jablky, hruškami, mrkví a podobně, tak už toho může být dohromady moc, i když to všechno je v principu zdravé. Určitě by vám na den mělo stačit 120 – 150 g sacharidů. Je ale nutné započítat skutečně všechny, tedy i ty v zavářkách, přídavcích do masa i v nesladkém ovoci.

    Potravinové doplňky klidně jezte, ale většinou jsou zbytečné, protože nejspíš máte všeho dost. Jeden kvalitní multivitamin denně by asi stačil.

    Detail dotazu
Zobrazit všechny dotazy z kategorie "Cukrovka a životospráva"

Napsat dotaz

Uveďte prosím co nejjednodušeji několika slovy, případně upravujeme redakčně

Na stránkách se zobrazí pouze Vaše jméno, nikoliv příjmení

Týká se osoby, jejíž problém je řešen

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazen

bude přístupný pouze redakci

Pro případ upřesnění dotazu

Zveřejňujeme pouze dotazy srozumitelné, dotazy opakované a podobné neuvádíme. Zadáním dotazu souhlasíte s Pravidly poradny a zpracováním osobních údajů.

Doporučení a pravidla poradny

Dříve než nám zašlete svůj dotaz, vyhledejte si prosím, zda stejný nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Doporučujeme vepsat do obdélníčku "Hledat v poradně" klíčová slova týkající se vašeho dotazu a prohlédnout si starší odpovědi na stejné či podobné téma. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejněny stejně jako odpověď na ně. V odpovědi uvedeme pouze vaše křestní jméno, rok narození, tělesnou hmotnost a výšku, jelikož tyto parametry s odpovědí většinou souvisí. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky slouží pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!