Poradna

cukrovka a obezita

Datum vložení dotazu: 29.03.2021

Ptá se: Petra

Dotaz

chtěla bych zhubnout a nedaří se je pravda že mám málo pohybu jak je covid 19 bojím se aby sem nic nechytla tak chodím ven když musím jídelníček nemám ale chtěla bych naký si nastavit příští týden jdu na 2 vakcínu covid 19 tak bych už mola ven bez strachu že se nakazím mám krátce rotopet tak skoším jezdit co mám udělat poradíte mi prosím děkuji hezky večer Petra 
věk: 43 let výška: 167 cm váha: 101 kg

Odpověď

Dobrý den Petro, 

je skvělé, že si uvědomujete, že máte méně pohybu a snažíte se jezdit na rotopedu. Pro začátek by stačilo i 15 minut mírným tempem, prostě tolik, na kolik se budete cítit. Dále bych navrhovala skloubit rotoped s chůzí, pořiďte si krokoměr, je to velmi motivující překonávat sebe samu. 

Na jídelníčku můžete zapracovat i Vy, nebo si najděte ve svém regionu nutričního terapeuta. Seznam najdete zde: Seznam ambulancí - Česká asociace nutričních terapeutů (cant.cz)

Těžko vám mohu radit takto na dálku s minimem informací o vás a vašem stravování. Ze začátku byste si mohla  pár dní psát na papír veškeré jídlo a pití, které sníte a vypijete.  Když to pak člověk uvidí černé na bílém, základní chyby pozná jistě sám. I díky pouhému zapisování můžete hubnout. Když to budete dělat poctivě, lépe si uvědomíte, že např. mlsáte nebo jíte z nudy. Někoho to psaní i odradí k mlsání -  aby tu svoji neřest nemusel zapsat... 

Když si budete zapisovat i časy jídel, odhalíte i chyby v denním režimu, jako např. chybějící snídaně či večerní přejídání tzv." vlčí hlad". 

 Ještě lépe byste si mohla zapisovat jídelníček na www.kaloricketabulky.cz - je to zdarma a rovnou uvidíte, jaký obsah energie daná potravina má. Díky tomu zjistíte, které vaše oblíbené mlsky jsou nejvíce kalorické a je třeba je omezit. 

Dále platí stále opakující se pravidlo. 

Konzumovat zeleninu (cca 400g), ovoce cca (100g denně). Zařadit celozrnné či žitné pečivo a další přílohy, které obsahují vysoký podíl vlákniny.  Jíst libové maso a pouze uzeniny s vysokým obsahem masa. Konzumovat neslazené mléčné výrobky jako jogurty a kefírové nápoje. Omezit sladkosti, slané mlsání, slazené nápoje, alkohol, uzeniny, tučné maso, pšeničné pečivo  atd.

Pít dostatek neslazených tekutin a mít kvalitní spánek. 

To vše je ale velmi těžké ze dne na den změnit, a proto to mnoho lidí nevydrží a postupně se vrací ke svým původním zvyklostem. A nastane jojo efekt.

Takovou zásadní změnu je třeba dělat postupně, aby tento nápor psychicky zvládli. A proto je velmi vhodné využít služeb nutričního terapeuta.

(odpovídá Mgr. Beáta Bohnerová, ambulantní nutriční terapeutka)

Další dotazy z kategorie "Cukrovka a životospráva"

70 dotazů

  • Dotaz

    vhodnost (nebo opak) vnitřností - málo sacharidů i tuků, ale leckdo nedoporučuje?!' Petr

    Odpověď

    Dobrý den, Petře,

    máte pravdu, vnitřnosti obsahují nízké množství sacharidů i tuků, ale vysoký bývá obsah cholesterolu a obsah purinů (viz https://www.cukrovka.cz/cukrovka-a-dna ), proto nejsou moc doporučované. Na druhou stranu obsahují také dobře využitelné železo a vitaminy A, D plus vitaminy skupiny B, které jsou naopak z rostlinných zdrojů hůře využitelné. Pokud tedy nemáte vysoký cholesterol nebo netrpíte dnou, není potřeba se vnitřnostem zcela vyhýbat. Jen dejte pozor, aby konzumace nebyla příliš častá a ve velkém množství.

    S přáním hezkého dne,

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den. Můj dotaz se týká výšky cukru v krvi a následná léčba. I když se snažím držet dietu mám pořád vysoký cukr. Mám inzulín Novorapid 16-14-14, Levemir 22-0-0-22. Když přijdu k lékaři, tak ten řeší, že mám v sobě hodně soli, i když vůbec nesolí, nejím brambůrky a jim podobné věci. Nesmím jíst žádné jídlo z obchodu, jako sýry, paštiky, salámy atd., prostě nic. Když jsem se ho zeptal co mám tedy jíst, tak mi neodpověděl. Výši cukru vůbec neřeší. Ráno mívám okolo 13 až 15 i když jim naposledy okolo 18:00. Poraďte prosím. Děkuji Petr

    Odpověď

    Milý Petře, já vám na prvním místě doporučuji dodržovat určitou pravidelnou dietu, která nebude obsahovat příliš mnoho sacharidů ani příliš mnoho soli. Proč vám lékař doporučuje omezení soli, to nevím, ale asi se jedná o onemocnění ledvin či srdce, která mohou vést k otokům. A otoky se na prvním místě řeší omezením soli v jídle.

    Sůl je v potravinách téměř všudypřítomná, ale v některých potravinách jí je obzvláště mnoho. Jsou to zejména předem zpracované potraviny, jako uzeniny, sýry a různé přesolené „dobroty“ jako již zmíněné brambůrky. A také polévky! A minerálky!!

    Pokud byste dodržoval vhodnou dietu pro diabetika s mírným omezením kalorií, tak by se asi řešily oba vaše problémy současně. Čím víc člověk jí, tím také přijímá více soli. Když drží dietu, tak většinou množství soli v těle klesne.

    Podívejte se např. na naše stránky zde: https://www.cukrovka.cz/rozliseni-diet-dle-mnozstvi-sacharidu-ve-strave

    Uvidíte několik návrhů jídelníčku. Protože máte nyní glykémie vysoké, začněte tím prvním se 150 g sacharidů, i když asi budete mít hlad. Ale diabetes by se vám měl postupně srovnat, jen musíte být důsledný, správně počítat sacharidy, a to zcela všechny a v jakékoliv podobě (i v polévce, i ve všech nápojích, které by ale měly být bez cukru, tedy žádné pivo). Budete-li mít hlad, jezte více nesladké zeleniny (okurky, rajčata, salát…).

    Dávky inzulínu máte docela vysoké, já bych je dále nezvyšoval, případně by se dal vyzkoušet některý jiný dlouze působící inzulín. Je ale třeba si měřit glykémie. Pokud je glykémie vysoká, tak byste pochopitelně neměl jíst další sacharidy, ale měl byste nejprve počkat, až glykémie klesne.

    Člověk nemůže být bez inzulínu, ať již vlastního či toho v injekcích. Pokud ale inzulín má (a vy ho máte dost), tak omezení sacharidů prostě funguje! Nemusí to být hned, u někoho trvá srovnání i několik týdnů, ale funguje to.

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat . Beru 2x denně Stadamet 500mg (ráno a večer) a chtěla bych začít s ketodietou. Mám to vyzkoušet? Simona

    Odpověď

    Milá Simono, možná bude stačit, když se přečtete moje odpovědi na podobné otázky jiným tazatelům:

    https://www.cukrovka.cz/poradna/ketodieta-pri-zvysenem-cukru-v-krvi

    https://www.cukrovka.cz/poradna/hladina-glukozy-5-mmol-l-po-obede-pri-ketogenni-diete

    Stejně jako jim, tak i vám opakuji, že jakákoliv dieta je většinou lepší než žádná. Podle mého názoru je nejlepší vyrovnaná dieta s přiměřeným obsahem sacharidů, bílkovin a tuků, avšak nízkokalorická. Ta jediná se dá dlouhodobě vydržet a je zdravá.

    Cílem mnoha ostatních diet dosáhnout většího úbytku hmotnosti, než by člověk očekával od pouhého snížení kalorického příjmu. Lidé si např. myslí, že když vynechají určité látky, např. sacharidy, mohou pak ostatní potraviny jíst úplně volně a přitom zhubnou.

    Pravá ketogenní dieta skutečně vede k nadměrné tvorbě ketolátek, které vedou k poruše metabolismu a většinou k nevolnosti a nechutenství. Potom se skutečně hubne a je to navzdory celkem nezdravému postupu často užitečné. Málo kdy se ale tato dieta dodržuje důsledně,  jedná se vlastně o dietu s velkým omezením sacharidů.

    Dieta s nízkým obsahem sacharidů (třeba 80 g denně), může být pro pacienta s diabetem 2. typu a s nadváhou také vhodná, celkové omezení kalorií je nutné vždy a rozhodně není vhodné jíst tučná jídla. Ani nadměrné množství bílkovin není dlouhodobě zdravé.

    Já osobně ketogenní dietu pacientům s diabetem 2. typu nedoporučuji, ale také jim ji nevymlouvám, pokud se pro ni rozhodnou.

    Detail dotazu
  • Dotaz

    O kolik se da snizit hladina cukru v krvi za 2 mesice zdravym stylem zivota,stravou a pohybem, dekuji Josef

    Odpověď

    Milý Josefe, na vaši velmi nepřesnou otázku nemohu dát přesnou odpověď. Mělo by vám stačit, když vás ujistím, že při skutečné úpravě diety a pravidelném dosti intenzivním cvičení se u většiny osob s diabetem výrazně zlepší metabolické ukazatele, takže dieta a cvičení opravdu mají smysl.

    Stejně tak by se mohl někdo ptát, jak moc se lepší ve skoku dalekém, když bude 2 měsíce trénovat. Pokud zatím skáče s batohem plným kamení na zádech, tak po jeho odložení se skutečně délka skoku hodně prodlouží. Jestli ale už nyní efektivně trénuje a žádný batoh s sebou netahá, tak se zlepší jen trochu.

    Zažil jsem případ, kdy starší paní celý víkend zavařovala meruňky a při tom svůj výtvor neustále ochutnávala. Potom byla přijata do nemocnice s akutními příznaky diabetu a velmi vysokou glykémií. Nasadili jsme příslušnou léčbu a několik dní jsme jí nejen nedávali žádné další meruňky, ale naopak stravu s omezením sacharidů. Projevy diabetu vymizely a glykémie klesla k normě.

    U lidí, kteří mají normální glukózovou toleranci, glykémie zpravidla nestoupá nad normální hodnoty, ani když toho snědí opravdu hodně. Zvýšená glykémie většinou již ukazuje, že kapacita vypořádat se s velkou sacharidovou zátěží je omezená.

    Tak to bude asi i s vámi. Jste si vědom, že příliš jíte a málo se pohybujete, a nyní vám zjistili zvýšenou glykémii. Věřím, že pokud splníte svoje předsevzetí, že se vaše glykémie mohou srovnat blízko k normálním hodnotám. Přesto ale, pokud znovu přiberete, budete hodně jíst a málo se pohybovat, glykémie znovu vystoupají.

    Zase jeden případ ze života: Muž vašeho věku měl glykémie na lačno kolem 7 a po jídle 12 – 14. Přiznával, že v posledních měsících se věnoval jen své sedavé práci, hodně jedl a přibral na váze. Vysvětlil jsem mu dietu a zahájil léčbu kombinovaným přípravkem. Při kontrole za 6 měsíců o několik kilogramů zhubnul, zlepšil svoji kondici a glykémie se při pokračující léčbě již blížili k normě. Přál si vysadit léky, ale to jsem mu nedoporučoval, aby mu zase glykémie nevystoupaly. Teprve po roce, to už zhubnul výrazně, mohl léčbu ukončit. Jen už nyní dobře ví, že pohyb je důležitý a zdravý a dieta také.

    Detail dotazu
  • Dotaz

    Dobrý den, v 1. těhotenství mi byl diagnostikován GD, bohužel následně po ukončení kojení diabetes 2.typu a aktuálně jsem opět těhotná, od počátku hlídaná na diabetologii. Dlouhodobě samozřejmě řeším chutě, kdy bych si čas od času ráda dala něco "dobrého", takto jsem si vyzkoušela nedávno low carb palačinky z ořechové mouky s ovocem, ale narazila jsem na 100% marmelády, které nejsou přislazované, ani v nich není přidaná ovocná šťáva. Nicméně jsem četla, že tepelně upravené ovoce není při GD vhodné. Můj dotaz tedy zní, zda je možné takovouto marmeládu při GD čas od času použít? Spotřebu na jednu porci vidím odhadem tak maximálně na 30 g - 50 g výrobku. Přikládám výživové hodnoty, kdy na 100 g výrobku je využito 100 g jahod a přidán je pouze pektin, jiné složky neobsahuje. Orientační hodnoty ve 100 g výrobku: Energie: 147 kJ Sacharidy: 6 g Z toho cukry: 5 g Bílkoviny: 0,79 g Tuky: 0,37 g Vláknina: 2 g (uvádím odkaz na daný výrobek, případně před zveřejněním smažte https://www.dzemykvasnicka.cz/nedoslazovane-dzemy/100--jahodovy-bez-pridaneho-cukru-275-g/)

    Odpověď

    Dobrý den,

    složení marmelády vypadá dobře 😉. Doporučila bych si určitě po její konzumaci zkontrolovat glykémii, abyste měla jistotu, že se Vám hladina nezvýšila. Pokud bude vše v normě, občas si ji dejte, ale s rozumem 🙂

    Detail dotazu
Zobrazit všechny dotazy z kategorie "Cukrovka a životospráva"

Napsat dotaz

Uveďte prosím co nejjednodušeji několika slovy, případně upravujeme redakčně

Na stránkách se zobrazí pouze Vaše jméno, nikoliv příjmení

Týká se osoby, jejíž problém je řešen

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazena

Na stránkách nebude zobrazen

bude přístupný pouze redakci

Pro případ upřesnění dotazu

Zveřejňujeme pouze dotazy srozumitelné, dotazy opakované a podobné neuvádíme. Zadáním dotazu souhlasíte s Pravidly poradny a zpracováním osobních údajů.

Pravidla poradny

Dříve, než položíte svůj dotaz, vyhledejte si, prosím, zda ten samý nebo velmi podobný dotaz nepoložil jiný čtenář či čtenářka před vámi. Návod "Jak na to" naleznete v sekci Vyhledávání v dotazech. Upozorňujeme, že položené dotazy budou zveřejňovány, stejně jako odpověď na ně. Neuvádějte, prosím, celé své jméno. Pokud bude k dotazu přiložena fotografie nebo video, odpovídající lékař zváží její zveřejnění. Velmi děkujeme za vaši přízeň. Věříme, že vám přinášíme užitečnou službu v daném oboru medicíny. Upozorňujeme, že tyto internetové stránky působí pouze jako informační zdroj. V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči!