Předchozí článek

Jak sportovat s diabetem

Autor:
redakce

Pracoviště:

Vloženo: 20. 7. 2022


Pohyb je zázrak. Je doporučován jako prevence aterosklerózy, obezity, a navíc se při něm vyplavuje tolik hormonů, že činí člověka šťastnějšími. Přesto až pětina mladých lidí sport údajně doslova nesnáší, a i spousta starších (nejen) diabetiků ho vnímá jako otravnou nutnost. Kouzlo je v pozvolném začátku a hledání příjemných cílů. Pro diabetiky, zejména 2. typu, je sport zásadní součástí léčby.

Diabetik by měl se sportem začít pozvolna. Pokud cílem bude běh, je dobře začít rychlou chůzí, ale ne na pásu. V přírodě se rozhlédnout, užít si krajiny, třeba i se sluchátky a s audioknihou. Pak zrychlit a občas zařadit indiánskou chůzi. Až si plíce zvyknou, intervaly běhu postupně prodlužovat a začít cvičení pro posílení těla. Podobně krok za krokem postupovat u nejrůznějších sportů a jejich kombinací. Do přípravy může vstoupit i fyzioterapeut-trenér jen několika návštěvami. Může ukázat několik základních cviků s komentářem a vysvětlením, a pak cvičit doma.

Každý sport vyžaduje jiné postupy k udržení normoglykémie (normální hladiny cukru v krvi) a k prevenci hypoglykémie (snížené hladiny cukru). „Je dobře začínat pozvolna s určitou opatrností, protože první náročnější trénink může být doprovázen hypoglykémií“, jak upozorňuje vedoucí Diabetologického centra FN v Plzni.

Tělo si musí postupně zvyknout na nečekanou nadprodukci inzulinu, která vzniká při fyzické zátěži. Záleží také na druhu sportu a na tom, která část těla je nejvíce namáhaná. Obyčejně se totiž (v klidu) inzulin nejrychleji vstřebává z břicha a rukou a nejpomaleji ze stehen. Ale, při běhu nebo jízdě na kole, je místem nejrychlejšího vstřebávání naopak stehno. Vždy jde o intenzitu a délku pohybu, proto je dobře počátek sportu konzultovat s odborníky.

Diabetici 1. i 2. typu by se měli fyzické aktivitě vyhnout v případě hypoglykémie (pod 4 mmol/l), hyperglykémie (nad 15 mmol/l) a ketoacidózy (ketolátky v krvi nad 1,5 mmol/l).  A kdykoli, kdy se prostě necítí dobře.

A nyní otázka, zda se má vůbec sportovat. Odpověď- sport a pohyb je nutný, zejména pro diabetika 2. typu, kdy je sport úplně zásadní druh terapie. Podle některých lékařů ještě důležitější než dieta. A celkovou úpravou životního stylu, která zahrnuje oboje, lze dokonce diabetes 2. typu výrazně zlepši až vyléčit. Fyzická zátěž zlepšuje kondici, chrání před dalšími civilizačními chorobami a posiluje imunitní systém. Diabetik může být i extrémním vrcholovým sportovcem. Na to se ale musí naučit své tělo znát a vědět, jak s tím pracovat. Skvělé je a pravidelně svůj stav monitorovat, sledovat hladinu cukru v krvi, případně si měřit krevní tlak.  Je to velká pomoc se správným nastavením režimu i sportovního. (Základní přehled poskytnou také různé sportovní náramky a aplikace v mobilu zaměřené na fyzickou aktivitu).

Důležité je s cíleným pohybem (sportem) nepřestávat! Předpokládá se, že počáteční fáze „z nuly“ trvá obecně šest týdnů, během kterých si postupně prodlužuje doba cvičení. Po této době by se měl cílený pohyb ustálit na optimálních 45 až 60 minut denně. Opravdu denně. (Ne se najednou zničit, ale ani polevit.)

V počáteční šestitýdenní době nesledovat, ani intenzitu pohybu. Jen dobu trvání a dobrý pocit. Sportovat jen v dokonale padnoucí obuvi. Dbát na pitný režim. Začínat s vytrvalostním pohybem, ne silovým. Obézní (dvacet procent nadváhy a více) by neměli začínat během, hrozí přetížení kloubů. Ideální je plavání, většina cvičení ve vodě, rotoped a trenažéry imitující chůzi (nordic walking s hůlkami v měkkém terénu). Nesportovat nalačno, hrozí pokles hladiny cukru na nebezpečné hodnoty.

I u zdravých lidí je potřeba dávat důraz na uvolňující pohyb - protahování. Lehké cviky pro udržení kloubní pohyblivosti a gymnastiku nohou je nejlepší provádět každý den. Je to prevence diabetické neuropaite a syndromu diabetické nohy. Stačí jednoduché cviky typu natahování a krčení prstů u nohou, stoj paty–špičky a kroužení nohou v kotnících. Pomohou i profesionální masáže.

Doporučené sporty pro začátek: Chůze, pomalejší jízda na kole, lehčí aerobní cvičení, jóga, míčové sporty (rekreačně). brusle a in-line brusle, plavání, cvičení s vlastní vahou, cvičení s lehkými činkami

Méně vhodné sporty: Adrenalinové sporty (vzrůst hladiny glykémie), bojové sporty (MMA, box, judo, karate apod.), posilování s těžkými vahami, parašutismus, paragliding, potápění, motosport, spartan race ap. Zdroj: Zdravý život s cukrovkou

Mít přehled o hladině glukózy je při léčbě cukrovky zásadní. Pro diabetiky je k dispozici speciální systém, který ji měří průběžně, a to bez nutnosti vpichů do prstu. Více na freestylelibre.cz  

Zdroj: www.medicina.cz

Předchozí článek